Restitusjonstrening for Fjellmaraton

0
78
Restitusjonstrening for Fjellmaraton

Lær mer om hvordan du kan gjennomføre restitusjonstrening, som et alternativ til hvile når du trener til Fjellmaraton.

Restitusjonstrening når du trener til Fjellmaraton

Du bør planlegge restitusjon på linje med treningen du tenker å gjennomføre i forkant av Fjellmaraton. Restitusjon er tiden kroppen din trenger for å bygge seg opp igjen, og bli sterkere, raskere og mer utholdende. Hvordan du restituerer som del av treningsopplegget ditt frem til Fjellmaraton kan være avgjørende for hvilken formutvikling du har, og hvilken risiko du har for å bli skadet. Trene for å restituere, ikke omvendt. Som en del av restitusjonen, kan du gjennomføre restitusjonstrening, eksempelvis jogging med svært lav intensitet eller alternativ trening som ikke krever alt for mye av deg.

Hvordan gjennomføre restitusjonstrening for Fjellmaraton

Restitusjonstrening for Fjellmaraton kan du gjennomføre som et alternativ til fullstendig hvile, og kan bidra til å sikre bedre kontinuitet i løpetreningen din for distansen du tenker løpe. Som vi har vært inne på tidligere, er det viktig at restitusjonstreningen blir gjennomført med svært lav intensitet, for å sikre at du ikke avbryter en pågående restitusjonsprosess i kroppen din. Se på denne treningen som restitusjon, ikke trening for å bli i bedre form. Vurdere i hvert enkelt tilfelle om du skal trene for å restituere, eller om fullstendig hvile er det beste alternativet. Lytt til kroppen, og den vil fortelle deg hva som er det beste alternativet. Gjennomføre restitusjonstreningen for Fjellmaraton i lette løyper, slik at du enkelt kan holde intensiteten nede mens du trener. Trener du i mer krevende løyper, kan du gå i motbakkene for å holde pulsen nede. Alternativ trening for Fjellmaraton, som kan fungere som restitusjonstrening, kan være å gå turer eller sykle med lav intensitet. Legg inn noen hviledager der du ikke trener når du kjenner at du er sliten, for å sikre at du til enhver tid er restituert når du trener for Fjellmaraton.

Relaterte artikler:

Restitusjonstrening for løpere

Næringsinntak for Fjellmaraton