Terskeltrening for maraton under 3 timer
Terskeltrening for maraton under 3 timer
20. desember 2017
Terskeltrening når du trener intervaller
Terskeltrening når du trener intervaller
21. desember 2017
Restitusjonstrening etter sykdom

Restitusjonstrening etter sykdom

Restitusjonstrening etter sykdom. Endelig i gang igjen etter 16 dager treningsavbrekk på grunn av influensa.

Influensaen slo til for fullt for 2 uker siden, og det har vært helt uaktuelt å gjennomføre annet enn å tusle rundt hjemme. Nå er jeg på bedringens, bare litt forkjølet, men den er på retur. Det har egentlig gått helt greit å ikke trene i denne perioden, bare slappe av og bli frisk igjen.

Restitusjonstrening etter sykdomsavbrekk

Jeg var litt spent på hvordan kroppen ville respondere på løpetrening etter sykdom, men det gikk overraskende bra. Det gikk ikke så tungt som jeg trodde det skulle gjøre.

Selv om pulsen var for høy i perioder av treningsturen, gikk likevel mye av treningen med lav intensitet, noe jeg sier meg veldig fornøyd med.

Trening

Treningsturen ble på drøyt 7 km, der 4 km gikk i lett kupert terreng langs vei, mens resterende gikk i skogsløype, opp og ned på til sammen 3 km. Pulsen var forholdvis høy i stigningen på 1,5 km. Høydemeterne på denne strekningen var omtrent 120 meter.

70% av løpingen gikk med lav intensitet, mens resterende ble løpt med moderat til hard intensitet. Det er litt mye trening med høy intensitet, i og med at dette skulle være restitusjonstrening. Den bratte stigningen på halvannen kilometer kan være mye av årsaken til det.

Hva vi kan lære av dette

Lærdommen må være at det kan være smart å avstå fra trening når du er syk. Du vil antakelig komme deg fortere med fullstendig hvile enn hvis du starter opp løpetreningen for tidlig.

Videre er det viktig å trene med lav intensitet de 2-3 første treningsøktene etter sykdomsavbrekk, og deretter ha en gradvis økning i treningsmengde. Vær forsiktig med trening med høyere intensitet etter sykdomsavbrekk, fordi kroppen ikke er vant med fysiske anstrengelser, og immunforsvaret er ennå ikke på topp.

Les også:

Restitusjonstrening for løpere

Løping og forkjølelse

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *