Langtur på 29 km med lav til moderat intensitet
Langtur på 29 km med lav til moderat intensitet
28. oktober 2018
Trening om vinteren
Trening om vinteren
29. oktober 2018

Restitusjonstrening etter langtur

Restitusjonstrening etter langtur. Dagen etter en langtur valgte jeg å gjennomføre restitusjonstrening med svært lav intensitet.

Målet med treningsøkta

Restitusjonstrening kan være et godt alternativ til hvile, og etter denne langturen valgte jeg løping med svært lav intensitet for å friske opp beina.

Hvorfor restitusjonstrening

Restitusjonstrening kan i mange tilfeller være et godt alternativ til fullstendig hvile, og er som vi har vært inne på tidligere, lettere trening enn den aktiviteten du vanligvis gjennomfører. Restitusjonstrening gjennom jogging med svært lav intensitet øker blodgjennomstrømmingen, noe som er med på å hjelpe kroppen til å kvitte seg med slaggstoffer. Løpetrening med svært lav intensitet er med på å transportere vekk væskeansamlinger i og rundt muskler, slik at musklene får tilbake sin normale funksjon. På samme tid øker blodgjennomstrømmingen, og flere næringsstoffer blir tilført muskler som er belastet, og kan leges raskere.

Gjennomføring av restitusjonstrening

  • 6 km jogg med svært lav intensitet

Restitusjonstreningen ble gjennomført i et flatt parti, for at gjennomføringen skulle gå så lett som mulig. Underlaget var asfalt, men det gikk greit siden fart og intensitet var lav.

Veien videre

Fremover kommer jeg til å gjennomføre restitusjonstrening som alternativ til hvile 1-2 ganger i uka. Det betyr at jeg kommer opp i 6-7 treningsøkter hver uke. For at det skal fungere optimalt, må restitusjonstreningen være med lav intensitet, og lengden på treningsøkta bør ikke være for lang. Jeg forsøker dette i noen uker for å se hvordan det fungerer.

Relaterte artikler:

Restitusjon etter langturer

Raskere restitusjon etter løpetrening

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *