Tempotrening med hard intensitet
Tempotrening med hard intensitet
7. mai 2018
Langtur med moderat intensitet
Langtur med moderat intensitet
13. mai 2018
Restitusjonstrening etter hard treningsøkt

Restitusjonstrening etter hard treningsøkt

Restitusjonstrening etter hard treningsøkt. Treningsøkta i dag gikk med svært lav intensitet, for å friske opp beina etter krevende tempotrening.

Restitusjonstrening

Restitusjonstrening kan i mange tilfeller være et godt alternativ til fullstendig hvile, og er som vi har vært inne på tidligere, lettere trening enn den aktiviteten du vanligvis gjennomfører.

Restitusjonstrening gjennom jogging med svært lav intensitet øker blodgjennomstrømmingen, noe som er med på å hjelpe kroppen til å kvitte seg med slaggstoffer. Løpetrening med svært lav intensitet er med på å transportere vekk væskeansamlinger i og rundt muskler, slik at musklene får tilbake sin normale funksjon. På samme tid øker blodgjennomstrømmingen, og flere næringsstoffer blir tilført muskler som er belastet, og vil leges raskere.

Målet med restitusjonstreningen

Målet med restitusjonstreningen var å få en gjennomkjøring med svært lav intensitet, for å løse opp muskulaturen etter en hard treningsøkt med tempotrening dagen før.

Gjennomføring av treningsøkta

Følgende ble gjennomført denne treningsøkta:

  • 8 km løping med lav intensitet
  • Stigningsløp som avslutning på treningsøkta

Gjennomføringen gikk, ikke overraskende, helt greit. Beina var veldig stive når jeg startet opp, og jeg var glad for at de første 2 kilometerne gikk for det meste nedover. Gradvis gikk stølheten over, og når jeg var ferdig, var jeg helt fin i beina.

Evaluering av treningsøkta

Neste gang jeg gjennomfører restitusjonstrening vil jeg prøve å finne en løype som er mindre kupert. Jeg merker at jeg har problemer med å holde en lav nok fart i motbakkene, noe som gjør at pulsen blir for høy. Det har kanskje ikke så stor betydning, men likevel.

Relaterte artikler:

Restitusjon etter hard løpetrening

Viktigheten av restitusjon når du trener løping

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *