Hvor høy puls når du trener intervall
Hvor høy puls når du trener intervall
11. november 2018
Løping for syklister
Løping for syklister
12. november 2018
Restitusjonstrening etter forkjølelse

Stock.adobe.com

Restitusjonstrening etter forkjølelse

Restitusjonstrening etter forkjølelse. Dette var første treningsøkt etter en uke med forkjølelse.

Restitusjonstrening med svært lav intensitet

Å sørge for nok og riktig restitusjon når du trener løping er minst like viktig som selve løpetreningen. «Å hvile seg i form» er ikke bare en floskel, og det ligger mye sannhet i dette utsagnet. Restitusjon er viktig for din formutvikling, og kanskje aller viktigst; for å forebygge og unngå overbelastning og skader. Fullstendig hvile er i de fleste tilfeller den beste måten du som løper kan hente deg inn igjen etter harde og utmattende treningsøkter, men det finnes også måter du kan restituere der du er i aktivitet, og likevel får fullverdig restitusjon. Restitusjonstrening med svært lav intensitet kan også fungere som restitusjon.

Målet med treningsøkta

Målet med treningsøkta var å komme i gang igjen etter en forkjølelse som har var omtrent 1 uke. Treningsøkta skulle være kort og i et rolig tempo.

Gjennomføring av treningsøkt

Treningsøkta ble gjennomført på følgende måte:

  • 6 km rolig løping med svært lav intensitet

Jeg løp en runde i nærområdet som var omtrent 6 kilometer. Lengden på denne restitusjonstreningen var ikke planlagt, men jeg tenkte at dette var en passende, kort løype. Løypa var kupert med mye opp og ned, men gikk likevel lett nok, selv om den siste motbakken er på drøyt 2 kilometer. Treningsturen ble gjennomført i et tempo som jeg følte for.

Hva jeg har lært av trening når du er syk

Tidligere trente jeg alltid når jeg var forkjølet, og i ettertid ser jeg at det kanskje ikke var det smarteste. Du blir ikke raskere frisk av det, men forlenger heller forkjølelsen. Treningseffekten er tilnærmet null. Utbyttet du har av det rent mentalt er også veldig begrenset. Det er derfor ikke lurt å trente når du er forkjølet, men heller vente til forkjølelsen er på retur, og du kjenner at du blir bedre.

Relaterte artikler:

Restitusjonstrening etter sykdom

Restitusjonstrening for nybegynnere

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *