Restitusjonstrening eller hvile

0
175
Restitusjonstrening eller hvile

Restitusjonstrening som alternativ til hvile. I hvilken grad bør man bruke restitusjonstrening som alternativ til fullstendig hvile?

Restitusjonstrening

Restitusjonstrening kan i mange tilfeller være et godt alternativ til fullstendig hvile, og er som vi har vært inne på tidligere, lettere trening enn den aktiviteten du vanligvis gjennomfører. Restitusjonstrening gjennom jogging med svært lav intensitet øker blodgjennomstrømningen, noe som er med på å hjelpe kroppen til å kvitte seg med slaggstoffer. Løpetrening med svært lav intensitet er med på å transportere vekk væskeansamlinger i og rundt muskler, slik at musklene får tilbake sin normale funksjon. På samme tid øker blodgjennomstrømningen, og flere næringsstoffer blir tilført muskler som er belastet, og vil leges raskere.

Hvordan skal den enkelte vurdere hvorvidt man skal gjennomføre restitusjonstrening i stedet for å ha en hviledag? Er ikke faren stor for at mange løpere undervurderer behovet de har for restitusjon, og øker risikoen for å bli skadet?

I hvilken grad har du gjennomført trening med svært lav intensitet i stedet for å hvile? Hvilke erfaringer har du gjort deg?

Del dine erfaringer med restitusjonstrening på Spurtforum!