Restitusjon før konkurranse

R

Lær mer om hvordan du skal restituere før konkurranse, og hvorfor du bør opprettholde trening helt frem til du skal konkurrere.

Hvordan restituere før konkurranse

Avhengig av hva og hvordan du har trent i forkant av en konkurranse, bør du ha en nedtrapping i ukene før du skal konkurrere. Har du hatt en tung og hard treningsperiode før du skal løpe maraton, bør du starte denne nedtrapping 2-3 uker før. For en kortere distanse, holder det kanskje å trappe ned 1-2 uker før konkurransen. Restitusjon før konkurranse er viktig for å bygge overskudd du kan bruke for å få maksimalt ut av løpet du skal gjennomføre. For å bygge dette overskuddet bør du ha en gradvis nedtrapping i hvor mye du trener. Hvor mye du bør trappe ned kan variere fra individ til individ, men å gå ned til 60 prosent av treningsmengden nest siste uke og 40-50 prosent siste uke før konkurranse kan være en pekepinn. Det er viktig at du trener som vanlig med lav, moderat og hard intensitet, men at du gjør mindre av det de siste ukene før konkurransen. Det bidrar til at du holder kroppen og hodet skjerpet helt frem til konkurransen. Faktisk kan du gjennomføre noen får intervaller med moderat intensitet dagen før du skal konkurrere.

Å hvile seg i form før konkurranse

Det kan kanskje være naturlig å tenke at man bør hvile mest mulig uka før konkurranse, men faktum er at det å ikke trene siste uka før konkurranse kan gjøre at beina dine “sovner”, og du føler deg tung og uopplagt i kroppen når du skal konkurrere. Å hvile seg i form kan derfor ha motsatt effekt enn det du ønsker. For at du skal få tilstrekkelig med restitusjon før konkurranse, må du finne den riktige balansegangen mellom trening og restitusjon, på en måte som gjør at treningen skjerper deg og ikke er hardere enn at du bygger opp et overskudd frem mot konkurransen.

Restituere før konkurranse

Tilpasse trening og restitusjon de siste ukene før konkurranse etter hva du trener for, og hvor hard treningsperioden har vært 2-3 uker før du skal konkurrere. Jo hardere denne treningsperioden har vært, jo større krav vil det stille til restitusjon. Ikke prøv på noe nytt de siste ukene før konkurranse. Det vil uansett ikke gjøre deg i bedre form, men kan definitivt gjøre deg i dårligere form. Trene på samme måte som du har gjort tidligere, men trene mindre og restituere mer.

Relaterte artikler:

Nedtrapping før 10 km løp

Tips til nedtrapping før maraton

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Har du spørsmål? Ta kontakt med oss! info@spurt.no

Siste innlegg