Restitusjon etter løping

0
76
Restitusjon etter løping

Lær mer om hvordan du skal restituere mest mulig effektivt etter at du har trent løping, for best mulig formutvikling og redusert risiko for skader.

Hvorfor restitusjon etter løping

Når du trener løping vil det i varierende grad være en belastning for muskulatur, sener, ledd og leddbånd, og du trenger å restituere for at kroppen skal få tid til å bygge opp igjen muskulaturen, og for at du skal bygge opp overskudd. Å gi deg selv tid til å bygge deg opp igjen fysisk og mentalt når du trener løping, er helt avgjørende for en god formutvikling og redusert risiko for skader.

Hvordan restituere mens du løper

For at du skal ha best mulig kontinuitet i løpetreningen, kan du gjennomføre restitusjonstrening som alternativ til fullstendig hvile. Intensiteten på denne treningen må være så lav at du ikke avbryter den pågående restitusjonsprosessen. Er du nybegynner eller er usikker på om dette vil være god restitusjon for deg, tar du deg heller en hviledag. Restitusjonstrening kan bidra til en raskere blodgjennomstrømming i muskulaturen, og raskere transportere avfallsstoffer vekk. Mer oksygenrikt blod blir transportert til muskelscellene som kan gjøre at ødelagte muskelfibre leger raskere. For at du skal holde lav nok intensitet bør du gjennomføre denne treningen i lette løyper. Alternativt kan du gå i motbakkene i mer krevende løyper.

Hvordan restituere etter løping

For nybegynnere kan det være lurt å ha en hviledag eller mer mellom hver treningsøkt, og ellers restituere ved behov. Når du er utrent, vil det være en enda større belastning på systemet ditt, og følgelig vil du trenge enda mer restitusjon. La kroppen ha en gradvis tilvenning til økt belastning som er i takt med at kroppen din blir sterkere, og bedre tåler økt belastning. Alternativt kan du gå en tur for å restituere.

Trene for å restituere

Trene for å restituere, restituere for å trene enda mer. Er du først hekta på løping vil du gjerne trene mest mulig for å komme i best mulig form. Det er ikke mulig uten restitusjon, og i stedet for å se på restitusjon som et nødvendig onde for at du skal bli bedre. se heller restitusjon som en bonus for all treningen du har lagt ned. Tenk at det er gjennom restitusjon at du blir en bedre løper.

Relaterte artikler:

Viktigheten av restitusjon når du trener løping

Trene for å restituere