Regne ut kalorier

0
75
Regne ut kalorier
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Nedenfor finner du en kalorikalkulator som regner ut BMR (Basal Metabolsk rate), basert på blant annet ditt aktivitetsnivå.

Du får også noen tips om hvordan du kan redusere kaloriinntaket. Legg inn dine data i kalkulatoren nedenfor for å finne ut hvor mange kalorier du bør spise per dag for å opprettholde eller gå ned i vekt.

SpurtBMR

Kalorikalkulatoren gir deg et estimat, og kaloribehovet kan avvike fra hva som faktisk er ditt kaloribehov. Test ut for å finne ditt faktiske kaloribehov i løpet av en dag.

Hvor mange kalorier bør du spise i gjennomsnitt?

Den gjennomsnittlige kvinnen trenger å spise ca 2000 kalorier per dag for å opprettholde vekten, og 1500 kalorier per dag for å miste ett kilo vekt per uke. Den gjennomsnittlige mannen trenger 2500 kalorier for å opprettholde, og 2000 for å miste ett kilo vekt per uke. Dette avhenger imidlertid av mange faktorer. Disse inkluderer alder, høyde, nåværende vekt, aktivitetsnivå, metabolsk helse og flere andre.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Hvordan redusere kaloriinntaket uten å sulte deg selv

Kalorier er rett og slett et mål på energi. Det er et kjent faktum at flere kalorier må komme inn i kroppen din for å gå opp i vekt enn hva du forbrenner. Omvendt vil du gå ned i vekt hvis du forbrenner flere kalorier enn du får inn. Når det er sagt, er det vanligvis ikke en bærekraftig måte å gå ned i vekt å kutte kalorier uten å ta hensyn til maten du spiser. Selv om det fungerer for noen mennesker, ender de fleste opp sultne og gir til slutt opp dietten.

Av denne grunn er det sterkt anbefalt å gjøre noen andre permanente endringer for å hjelpe deg med å opprettholde et kaloriunderskudd på lang sikt, uten å føle deg sulten.

Spis mer protein

Når det gjelder å gå ned i vekt, er protein kongen av næringsstoffer. Å tilsette protein i kostholdet ditt er den enkleste, mest effektive og beste måten å gå ned i vekt på med minimal innsats. Studier viser at protein både øker stoffskiftet og hjelper med å dempe appetitten. Fordi protein krever energi for å metabolisere, kan et diett med høyt protein øke kaloriforbrenningen med 80–100 kalorier per dag.

Unngå sukkerholdige brus og fruktjuicer

En annen relativt enkel endring du kan gjøre er å eliminere flytende sukkerkalorier fra kostholdet ditt. Dette inkluderer brus, fruktjuice, sjokolademelk og andre drikker tilsatt sukker. Disse produktene er blant de mest fetende aspektene ved det moderne kostholdet, da hjernen din ikke registrerer flytende kalorier på samme måte som den registrerer faste kalorier.

Drikk mer vann

Et veldig enkelt triks for å øke vekttapet er å drikke mer vann. Dette kan øke antall kalorier du forbrenner i opptil 90 minutter. Hvis du drikker omtrent 8 glass (tilsvarende 2 liter) vann per dag, kan du forbrenne 96 kalorier til. Imidlertid kan tidspunktet for når du drikker vann være enda viktigere, ettersom å ha det før måltidene kan bidra til å redusere sult og få deg til å spise færre kalorier automatisk.

Trene og løft vekter

Når du spiser færre kalorier, kompenserer kroppen din ved å spare energi, slik at du forbrenner mindre. Dette er grunnen til at langsiktig kaloribegrensning kan redusere stoffskiftet betydelig. I tillegg kan det føre til tap av muskelmasse. En muskel er metabolsk aktiv, så dette kan redusere stoffskiftet ytterligere. Den eneste velprøvde strategien for å forhindre denne effekten er å anstrenge musklene dine ved å løfte vekter. Dette har gjentatte ganger vist seg å forhindre muskeltap og stoppe stoffskiftet fra å avta under langsiktig kaloribegrensning. Selvfølgelig, hvis du prøver å gå ned i vekt, vil du ikke bare miste fett, du vil også sørge for at du tar vare på musklene dine.

Hvis du ikke kommer deg til et treningsstudio, bør du vurdere å gjøre kroppsvektøvelser, som push-ups, knebøy og sit-ups, hjemme. Å gjennomføre noe aerob trening, inkludert å gå, svømme eller jogge, kan også være viktig – ikke nødvendigvis for vekttap, men for optimal helse og generell velvære. Dessuten har trening en rekke andre fordeler som går utover vekttap, for eksempel lang levetid, lavere risiko for sykdom, mer energi og det å føle seg bedre hver dag.

Relaterte artikler:

SpurtCalorie

Daglig kaloribehov

Annonse fra X-LIFE