Trening før jobb
Trening før jobb
1. november 2018
Kortintervaller for 5 km under 22 min
1. november 2018

Raske stigningsløp etter intervalltrening

Raske stigningsløp etter intervalltrening. Lær mer om hvordan du kan løpe raske stigningsløp for å restituere raskere etter intervalltrening.

Trene stigningsløp etter intervaller

Intervalltrening kan være krevende, og det er ikke uvanlig at du er stiv og støl i beina etter å ha gjennomført intervaller med moderat til hard intensitet. det bør være et etter en intervalløkt å ha en så restituere raskest mulig, slik at beina dine er friske før neste treningsøkt. En enkel og effektiv måte å friske opp beina etter intervalltrening kan være raske stigningsløp.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvordan stigningsløp kan bidra til raskere restitusjon etter intervalltrening.

Hva er stigningsløp

Stigningsløp er akselerasjoner på omtrent 100 meter, eller 20-30 sekunder, hvis du løper på tid. Du starter opp med rolig jogg og bygger opp farten gradvis til cirka 90 prosent av maks hastighet. Deretter reduserer du farten gradvis før du stopper. Varigheten på et stigningsløp bør være rundt 20-30 sekunder. Husk at stigningsløp skal være korte, og at du løper raskt bare i noen få sekunder. Stigningsløpene skal ikke være for krevende. Det er viktig at du er avslappet når du løper stigningsløp, og ikke anstrenger deg for mye eller spenner deg.

Hvorfor løpe raske stigningsløp etter intervalltrening

Når du trener intervall, vil det skje en gradvis opphopning av avfallsstoffer i muskulaturen. Hvor mye vil avhenge av blant hvor hardt du trener intervall. Trener du intervall progressivt, ved at du øker intensiteten gradvis innenfor hvert intervall, og fra ett intervall til det neste, kan det bidra til at du ikke løper for hardt, og du får en mindre opphopning av slaggstoffer i muskulaturen.

Stigningsløpene vil blant annet bidra til å øke blodgjennomstrømningen i muskulaturen, som kan gjøre at avfallsstoffer raskere blir transport vekk fra de belastede områdene. Stigningsløp kan også være en fin måte å tøye ut sener og muskulatur etter en intervalløkt.

Hvordan gjennomføre stigningsløp etter intervalltrening

  • Fullføre planlagt intervalløkt, som du gjennomfører progressivt. Stigningsløpene kan du gjennomføre etter avsluttet treningsøkt, ikke underveis.
  • Tøy ut forsiktig i 3-5 minutter etter at du gjennomført intervalltreningen . Ha fokus på muskulatur som var stram og lite fleksibel mens du løp, eller andre områder som er problematiske for deg.
  • Begynn stigningsløpet med en gradvis økning i tempoet de første 10 sekundene. Det er viktig å ha en gradvis økning og ikke starte eksplosivt, for å unngå skader.
  • Etter 10 sekunder bør du ha oppnådd full hastighet. Prøv å løpe avslappet, og la kroppen utføre arbeidet. Pass på at du ikke veiver med armene, men at de pendler inntil siden av kroppen. Land på forfot, nærmere tærne. Øk farten til du når en topp, og redusere farten gradvis frem til du stopper.
  • Hvile mellom hvert stigningsløp, i form av at du går eller jogger rolig. Hensikten med stigningsløpene er ikke at de skal fungere som en hard treningsøkt, men at de skal trene opp hurtigheten, løse opp, eller forberede muskulaturen på hardere arbeid.

Raske stigningsløp etter intervalltrening

Stigningsløp etter en intervalltrening er viktig trening som kan bidra til raskere restitusjon. Raskere restitusjon betyr redusert risiko for skader, i og med at sannsynligheten for at du fortsetter å trene på belastede områder er mindre. Husk at stigningsløp etter intervalltreningen ikke er det samme som kortintervall med høy intensitet. Du skal gjennomføre stigningsløpene i høyt tempo, men kontrollert. Det skal ikke være for krevende å gjennomføre stigningsløpene.

Relaterte artikler:

Restitusjon etter intervalltrening

Oppvarming med raske stigningsløp

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *