Raske karbohydrater før trening

0
92
Raske karbohydrater før trening

Raske karbohydrater før trening. Lær mer om hvilken mat du kan spise før trening som gir raske karbohydrater.

Raskt opptak av energi før trening

Dersom du ikke har rukket å spise før trening og har behov for rask energi, bør du spise mat som gir deg raskt energi. Mat med raske karbohydrater tas raskt opp i blodet, bør være lett fordøyelig slik at du unngår magetrøbbel mens du trener. Dette er sjeldent et problem når du trener med lav intensitet, men trener du intervall eller andre former for hard trening, risikerer du trøbbel med magen hvis du spiser tunge måltider rikt på fett, for tett opp mot treningen. Slike måltider bør ikke inntas nærmere enn 2-3 timer før trening.

Hva du kan spise som gir raskt opptak av karbohydrater

Generelt bør du unngå å spise matvarer med høyt fettinnhold og melkeprodukter før trening. Du bør også unngå frukter og matvarer med høyt fiberinnhold. Matvarer du kan spise rett før trening er banan og andre frukter som har lavt innhold av fett og fiber. Du kan også spise brødskiver som ikke er alt for grove med magert pålegg. En liten bolle med havregrøt kan også gå an rett før trening.

Raske karbohydrater før trening

Vanligvis trenger du ikke ta noen spesielle forholdsregler med tanke på hva du kan spise før trening, men du må teste ut hvilke matvarer du kan spise eller ikke rett før du skal trene. Matvarer med høyt fettinnhold eller melkeprodukter bør du uansett styre unna rett før trening. Spis mat med raske karbohydrater som raskt tas opp i blodbanen. Det vil gi best effekt og sikre at du unngår magetrøbbel.

Relaterte artikler:

Karbohydrater etter trening

Spise før og etter trening

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her