Rask vektreduksjon

Selv om det er flere faktorer som påvirker fedme, er realiteten at det er mulig med enkle grep å reversere tilstanden. Lær mer om hvordan du kan gå ned i vekt.

Hvis du ønsker å gå ned i vekt ved hjelp av enkle, naturlige metoder, vil denne guiden hjelpe deg med å gjøre nettopp det.

Redusere kaloriinntaket

Vekttap er et enkelt input-output problem. Dette betyr at hvis du bruker mer kalorier enn du tar inn, vil kroppen tappe fra fettreservene for å utfylle underskuddet. Gjør dette lenge nok, og du vil naturlig nok miste mye vekt.

Aerob trening

Aerobe trening som løping, jogging, fotturer, rask gange og svømming er utprøvde og testede metoder for å gå ned i vekt. Aerob trening er ikke bare hjertesunt, men det er også flott for å forbrenne kroppsfett, øke lungekapasiteten, forbedre kardiovaskulær helse og holde deg i utmerket fysisk og mental form. Dette er grunnen til at aerob trening er en viktig del av hver personlige treners verktøy for vekttap.

Start å pumpe jern

Dette innebærer å løfte vekter. Nå trenger du ikke nødvendigvis å gjøre det for å gå ned i vekt, men det hjelper til med å akselerere fettforbrenning og opprettholde muskelmasse når du går ned i vekt.

Start en lavkarbodiett

Det er mange lavkarbodietter, som alle lover gode resultater. Men keto-dietten skiller seg ut på grunn av den testede og påviste effektiviteten. Keto-dietten er vitenskapelig i sin tilnærming og har hjulpet millioner av mennesker til å gå ned i vekt og holde seg i form.

Fyr opp kroppens metabolisme

Personer som har en høy forbrenning blir sjelden fete. Du har sikkert møtt folk som spiser masse og fremdeles er slanke. Det er fordi de har en metabolisme som forbrenner maten de spiser veldig raskt og omdanner den til energi. Noen mennesker har en langsom eller gjennomsnittlig metabolisme. Disse menneskene har en tendens til å legge på seg fettet, hvis de spiser mer enn nødvendig.

Kutt ut sukker

En bokse med cola inneholder 39 gram sukker eller omtrent ni sukkerbiter. Likevel er det anbefalte daglige sukkerinntaket for voksne 30 gram. Den gjennomsnittlige norske voksne inntar omtrent 34 ts sukker daglig eller 50 kg sukker hvert år. Det er en utrolig mengde sukker som bidrar til fedmeepidemien.

Porsjonskontroll

Kjent som porsjonskontroll, er dette hvordan du kan kontrollere hvor mye mat du spiser til enhver tid. Start med å dele dine nåværende porsjoner i tre deler. Spis en porsjon, vent 3 timer på den andre og den tredje. Du kan også bare velge å spise fra mindre boller eller tallerkener.

Begynn å jogge eller løpe

Løping eller jogging fortjener en større plass når du ønsker å gå raskt ned i vekt. Som en aerob aktivitet er dette en supereffektiv måte å forbrenne kroppsfettet på og brenne av kalorier. Hvis du tviler på det; Hvor mange tjukke løpere har du sett?

Kutt ut søppelmat

Hurtigmat eller junkfood er vanligvis billigere og mer praktisk, og det er sannsynligvis derfor mange unner seg det. Dessverre er de langvarige effektene av disse matvarene skadelige. Studier har vist at hurtigmat, ofte laget av bearbeidede matvarer, ikke fordøyes like godt som grønnsaker, frukt, proteiner og uraffinerte karbohydrater.

Spis mer frukt, grønnsaker og proteiner

Frukt og grønnsaker er gode kilder til multivitaminer og essensielle mineraler; De hjelper med å fremme god tarmhelse. Protein er også en god kilde til vevsbyggende ernæring. Hvis du ønsker å gå ned i vekt og bygge muskler, må du konsumere mer protein.

Spis mer fiberbasert mat

Fiberrik mat er din beste venn for å gå ned i vekt raskt. Dette er fordi de er gode til å fremme metthetsfølelse og holde deg mettere lenger gjennom dagen. Så ha mer fullkorn til måltidene.

Få mer hvile og søvn

Vektøkning kan skyldes overflødig kortisol i kroppen. Kortisol er kjent som stresshormonet, og når du har utilstrekkelig med søvn, er det mer sannsynlig at du har høye kortisolnivåer i kroppen og lave leptinnivåer. Leptiner er appetittregulerende hormoner. Så mindre søvn øker risikoen for fedme så vel som andre helsemessige forhold.

Bli mer aktiv

Økningen i personlige dataenheter og teknologi betyr at de fleste bruker for mye tid på å sitte ned. Sannheten er at mennesker ikke er bygd for å sitte ned i lengre perioder. Hvis du trenger å gå et sted, gå raskt. Stå opp og gå rundt i 10-15 minutter for hver time du har sittet ned. Få et skrivebord du kan stå ved, som holder deg på beina mens du jobber. Bare vær kreativ, og du vil forbrenne mange kalorier ved å være i bevegelse i løpet av en dag.

Relaterte artikler:

Kosthold for å gå ned i vekt

Hvor lang tid tar det å gå ned 10 kg

Om forfatteren