Hvor ofte trene langturer
Hvor ofte trene langturer
23. november 2018
Rolig langtur på 28 km
Rolig langtur på 28 km
26. november 2018
Rask langtur med hard intensitet

Stock.adobe.com

Rask langtur med hard intensitet

Rask langtur med hard intensitet. Denne treningsøkta gjennomførte jeg med en rask langtur med hard intensitet.

Målet med treningsøkta

Målet med den raske langturen er å trene opp evnen til å løpe i et raskere tempo over et langt tidsrom, og gjennomføre en slik tur ukentlig, i tillegg til en lang og kortere langtur.

Rask langtur

Å løpe langturer i et raskere tempo er fin trening i å simulere hvordan det er å holde et høyere tempo over et lenger tidsrom. Dette er maratonspesifikk trening som gjør det mulig for deg å justere farten etter eget formnivå og teste ut formnivå i forskjellige faser i opptreningen til maraton. Raske langturer med moderat til hard intensitet vil øke din aerobe kapasitet og styrke, ved at du gradvis trener opp evnen til å løpe lenger i et høyere tempo. Kombinere denne treningen med terskeltrening med hard intensitet, og du kan forbedre din aerobe utholdenhet. I tillegg til aerob utholdenhet, er du som maratonløper avhengig av å venne beina til belastningen det er å løpe 2-3 timer eller mer på hardt underlag. Det gjør du blant annet ved å løpe raske langturer i maratonfart eller noe under.

Gjennomføring av rask langtur

Langturen ble gjennomført på følgende måte:

De første 3 kilometerne fungerte som oppvarming, og deretter økte jeg intensiteten gradvis gjennom 5 km. I og med at økning var over et relativt langt tidsrom, venner kroppen seg greit til å løpe med hardere intensitet. Kroppen og beina kjentes bra i etterkant, til tross for at jeg hadde gjennomført en relativt hard treningsøkt. Det passet bra, i og med at jeg skulle gjennomføre en langtur dagen etter.

Relaterte artikler:

23 km langtur med moderat til hard intensitet

Trene til maraton med raske langturer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *