Rask energi før trening

0
240
Rask energi før trening

Rask energi før trening. Lær mer om hva du kan spise rett før trening, og i timene før du skal trene. 

Kartlegge behov for energi

For å få en klarhet i hva du skal spise før og etter trening, må du gjøre en vurdering av hva du skal trene, hvor lenge og med hvilken intensitet. Noen aktiviteter forbrenner energi raskt, mens andre igjen ikke har så stort behov for energi. På bakgrunn av dette er viktig å vite noe om hvor mye energi du omtrentlig kommer til å bruke. Skal du gjennomføre en rolig løpetur med lav intensitet, vil du normalt ha nok energi til å holde det gående på de energireservene du allerede har. Skal du derimot gjennomføre en hard treningsøkt i 90 minutter, kan det være at du skal innta saft eller energidrikk underveis når du trener.

Når og hva du kan spise før trening

Hva du skal spise før trening, bør i stor grad være basert på egne erfaringer med hva man skal spise og hvor tett opp mot treningen du skal spise. Hovedregelen bør likevel være at du spiser mindre jo kortere tid det er til trening. Avhengig av hva du spiser og hva du skal trene i etterkant, bør du ikke trene før det er gått 2-3 timer etter et større måltid. Spiser du fet mat bør det gå kanskje enda lenger tid. Før konkurranser er slike tunge måltider ikke det beste du kan spise. Hvis du har behov for å spise rett før trening, bør det være mat med høy glykemisk indeks, som raskt tas opp i blodbanen. En banan eller annen lett fordøyelig mat kan være gode alternativer.

Hva du kan spise før trening

3 til 4 timer før trening kan du spise frukt, pasta, poteter, kornblanding, naturell yoghurt, grovt brød, fisk og hvitt kjøtt. Vann til drikke.

2 til 3 timer før trening kan du spise frukt, brød, pasta, havregrøt, naturell yoghurt. Vann til drikke.

Mindre en 1 time før trening kan du spise frukt, men unngå pære og eple. Vann til drikke.

Relaterte artikler:

Mat før trening

Spise før og etter løpetrening