Kortintervall for 5 km under 20 min
Kortintervall for 5 km under 20 min
2. februar 2018
Langturer for 10 km under 60 min
Langturer for 10 km under 60 min
3. februar 2018
Pyramideintervall med hard intensitet

Pyramideintervall med hard intensitet

Pyramideintervall med hard intensitet. Denne treningsøkta gjennomførte jeg synkende pyramide, en variant av klassisk pyramideintervall.

Pyramideintervaller

Pyramideintervall er en variant av tradisjonell intervalltrening. Pyramideintervall kan gjennomføres ved at du løper bestemte distanser eller på tid, og øker lengden eller tiden du løper intervallene til du når en topp. Deretter går du samme vei ned igjen.

Det er to store fordeler med å variere løpetreningen med pyramideintervall. Denne type intervaller er en effektiv måte å variere løpetreningen, for å unngå at treningen blir for ensidig. Det kan bidra til en jevnere formutvikling, og forsinke eller unngå en utflating i formkurven.

Treningsøkta jeg gjennomførte var en variant av pyramideintervall, såkalt synkende pyramide.

Korte pyramideintervaller

Pyramideintervallene jeg gjennomførte denne treningsøkta var korte, fordi jeg ville ha høy hastighet på intervallene for å trene opp hurtighet. Pausene skulle også være korte, slik at pulsen lå høyt gjennom hele treningsøkta.

Gjennomføring av pyramideintervall

Nedenfor er en oversikt over intervalltreningen som viser antall repetisjoner, pauser og intensitet.

  • Antall repetisjoner og lengde på repetisjoner: 6 x 60-45-30-15 sekunders intervaller.
  • Pause mellom hvert intervall: 15 sekunder.
  • Intensitet: moderat til hard

Intervalltreningen ble gjennomført på flatmark med en svak stigning den ene veien. Intervallene ble løpt progressivt ved at jeg prøvde å øke intensiteten jo kortere intervallet var. Det gikk greit, men å øke farten for hver serie var vanskeligere, i og med at jeg ble mer og mer sliten. Med 15 sekunder pause mellom hvert intervall ble pulsen i pausen under gjennomføringen av intervallene høyere og høyere. Likevel klarte jeg å holde meg innenfor anaerob terskel. De to siste seriene ble gjennomført på terskel.

Nærmere 60% av intervalltreningen ble gjennomført med hard intensitet, og det er helt greit siden dette skulle være en treningsøkt med høy intensitet. Jeg kunne nok tatt det litt roligere under gjennomføringen, fordi det ble rimelig hardt mot slutten av intervalløkta. Likevel klarte jeg å disponere kreftene gjennom hele treningsøkta.

Hva jeg lærte av denne treningsøkta

Denne treningsøkta gjorde meg bedre i å løpe intervallene progressivt, ved at jeg økte farten gradvis gjennom hvert intervall. Samtidig greide jeg å løpe de korte intervallene raskere enn de lengre. Jeg synes også det gikk lettere å senke farten når intervallet ble løpt med for hard intensitet. Det har ikke vært så lett tidligere.

Relaterte artikler:

Hvordan komme i form med pyramideintervaller

Hvorfor trene pyramideintervall

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *