Pyramideintervall for Fjellmaraton

0
213
Pyramideintervall for Fjellmaraton
AnnonseGratis mobilabonnement - IceJunior 1 GB - 0,-/mnd

Pyramideintervaller for Fjellmaraton kan gjøre deg raskere og bedre i stand til å takle temposkiftninger når du skal løpe halvmaraton eller maraton.

Hva er pyramideintervaller

Når du trener pyramideintervall øker du gradvis tiden du løper intervallene på, for så å gå samme vei ned igjen. Intensiteten på intervallene skal øke jo kortere intervallet er. Pausene på intervallene kan være lik mellom hvert intervall, eller være halvparten av lengden på intervallet. I likhet med annen type intervall skal pausene ikke være for lange. Pulsen skal ikke gå helt ned mellom hvert intervall når du trener pyramideintervall.

Hvordan trene pyramideintervall for Fjellmaraton

Når du skal trene pyramideintervall for Fjellmaraton kan du veksle mellom å løpe lange og korte pyramideintervaller, og også variere mellom synkende og stigende pyramide. Siden det er veldig mye opp og ned når du løper Fjellmaraton, bør du også variere med hvilket terreng du trener intervallene i, enten det er i motbakker, nedoverbakker eller i kupert terreng.

Lange og korte pyramideintervaller for Fjellmaraton

Lange pyramideintervaller kan være at du løper 2-3-4-5-4-3-2 minutters intervaller, med 1-2 minutters aktiv pause mellom hvert intervall. Variere intensiteten ved at du løper med hardere intensitet på de kortere intervallene, og tilpasser intensiteten etter hvert som intervallene blir lenger. Du kan trene stigende intervall i motbakker, eksempelvis 2-3-4-5 minutters intervaller, eller synkende, 5-4-3-2 intervaller i nedoverbakker.

Korte pyramideintervaller kan bli gjennomført tilsvarende som for lang pyramide, eksempelvis 30-45-60-90-120-90-60-45-30 sekunders intervaller, med 30 sekunder pause mellom hvert intervall. Trene også korte pyramideintervaller stigende eller synkende, i variert terreng.

Relaterte artikler:

Annonse fra ICEJubileumstilbud! Få 1.500 kr i rabatt på Apple Iphone!

Hvordan bli raskere på Fjellmaraton

Løpe Fjellmaraton med negativ splitt

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her