Pusteteknikk når du løper

0
416
Pusteteknikk når du løper


HØSTSALG!



Riktig pusteteknikk er viktig både for at du skal få tilstrekkelig med oksygen når du løper og for å ha en rytme på pusten. Lær deg riktig pusteteknikk når du løper!

Riktig pusteteknikk når du løper

Det er viktig med riktig pusteteknikk når du løper og forstå hvordan pusten skal være når du løper. I normale høyder, vil ubehag når du puster ved løping, ikke ha noe med mangel på oksygen i lungene. Følelsen av at du må puste hardere er på grunn av en økning av CO2 i lungene. Å løpe med en jevn pusterytme, kan være helt avgjørende for suksess når du løper.

Rytme på pusten når du løper

Total mengde luft du puster inn hvert minutt, er summen av hvor store og antall pust du tar i løpet av et minutt. Når du starter å løpe vil du antakelig øke begge deler, mens pusterytmen er vanligvis rytmen på stegfrekvensen din, men ikke nødvendigvis. Når du løper med ikke alt for hard intensitet, kan du puste inn for tre steg og puste ut for tre steg. Du kan holde denne rytmen når du løper med hardere intensitet, ved at du tar større drag med luft. Når du løper enda hardere, kan du øke frekvensen på pusten, og ha en raskere pusterytme, ved at du puster for to steg, og puster ut for to steg (2-2 teknikk). Dette er en vanlig pusteteknikk blant mange løpere, spesielt når du løper med hardere intensitet. Det er derfor å anbefale 2-2 pusteteknikk både når du trener og deltar i konkurranser. Ha som mål å bruke denne 2-2 teknikken også når du trener ved lavere intensitet.

En løper kan bruke kunnskap om pusterytme for å bestemme hvor hardt han eller hun jobber når de løper. Hvis du kan puste komfortabelt med en 3-3 rytme (3 pust inn og 3 pust ut), kan det bety du ikke jobber alt for hardt. Hvis du føler at du må puste i en 2-2 rytme for å få nok luft, jobber du enda hardere. 2-2 pusteteknikk er pusteteknikken som er å anbefale, men å prøve 3-3 teknikk i noen minutter, kan fortelle deg hvor hardt du jobber. Det er ikke meningen at du skal overvåke pusteteknikken din til enhver tid, men det kan være viktig å bruke kunnskapen om dette når du trener eller konkurrerer for å vurdere hvilken innsats du legger inn.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-life

VIP20

VI HAR ALT DU

TRENGER TIL

HJEMMETRENINGEN!

20% MED

RABATTKODE:

VIP20


Relaterte artikler:

Stegfrekvens når du trener løping

Hvordan bli raskere med riktig løpeteknikk

Annonse fra X-LIFESX-erfit Indoor 200 er en stødig og solid spinningsykkel for deg som ønsker å komme i form!