Pusteteknikk løping

0
14
PUSTETEKNIKK LØPING
Foto: Brian Erickson - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Pusten din er av største betydning når du løper, noe som kan føre til at du blir kortpustet. Lær mer om riktig pusteteknikk når du løper.

For å maksimere ytelsen din er det viktig at du fokuserer på riktig pusteteknikk, og gjør de nødvendige forbedringene. Dette lar deg bedre hvor lett og effektivt du puster, slik at du kan nå ditt fulle potensiale. I utgangspunktet kan nye tilnærminger føles ubehagelige eller unaturlige. Over tid vil du bli vant til justeringene og være i stand til å optimalisere pusten din for å gjøre løpingen mer effektiv og morsom.

Prøv disse enkle, effektive pusteteknikkene for å forbedre løpeytelsen. I stedet for å prøve å innlemme alle disse tipsene i løpsrutinen samtidig, fokusere på en teknikk av gangen.

Nese eller munn?

Hvis du skal ut på løpetrening i et lavere tempo, kan du prøve å puste gjennom nesen Du kan også velge å puste inn gjennom nesen og ut gjennom munnen.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Men hvis du sliter med å puste eller fortsette en samtale, kan det være lettere å puste utelukkende gjennom munnen. Under løp eller sprint med høy intensitet anbefales det at du puster gjennom munnen, siden det er mer effektivt.

Innånding og utpust gjennom munnen gjør at mer oksygen kan komme inn i kroppen din og gi drivstoff til musklene dine. I tillegg hjelper pust gjennom munnen til å lindre spenning og tetthet i kjeven, noe som kan hjelpe deg med å slappe av i ansiktet og kroppen.

Tips for å puste bedre mens du løper

Benytt deg av disse enkle, effektive strategiene, slik at du kan puste lettere og mer effektivt mens du løper. Når du prøver ut en ny teknikk, må du starte sakte slik at du får en følelse av det før du tar opp tempoet.

Membranpust

Dyp pust i magen styrker musklene som støtter pusten og lar deg ta inn mer luft. Ikke bare vil du kunne bruke oksygen mer effektivt, men det er mindre sannsynlig at du opplever hold.

  • Få en følelse av å puste i og gjennom magen mens du ligger på ryggen.
  • Pust inn gjennom nesen, og fyll magen din med luft.
  • Når magen utvides, skyver du membranen ned og ut.
  • Forleng utåndingene dine slik at de er lengre enn innåndingene dine.
  • Gjør noen 5-minutters økter over en periode på noen dager. Senk tempoet ditt når du først integrerer teknikken når du løper. Når du har fått tak på det, kan du øke tempoet.

Pusteøvelser

Ta deg tid til å fokusere bare på pusten din. Dette bidrar til å forbedre lungefunksjonen og kapasiteten mens du utvikler pustebevissthet. Oppdag hvilke øvelser som er best for deg.

Fokusere på teknikk

For å maksimere pusten mens du løper, ha riktig løpeteknikk å støtte sunn, effektiv pust. Oppretthold god holdning og hold hodet på linje med ryggraden og hofter. Slapp av i skuldrene. Unngå å bøye deg for mye fremover. Du skal være lett fremoverlent.

Pust rytmisk

Å puste i et rytmisk mønster lar deg ta inn mer oksygen og legge mindre stress på kroppen din. Hver gang foten treffer bakken, kan kraften forårsake stress i kroppen din.

For å forhindre ubalanse i muskler, skift utpustene mellom høyre og venstre fot. Rytmisk pust lar deg legge mindre trykk på membranen og balansere belastningen av støtet mellom begge sider av kroppen din.

Følg et 3: 2-mønster som lar deg veksle hvilken fot som får støtet mens du puster ut. Pust inn for tre steg og pust ut for to. Hvis du løper i et raskere tempo, kan du bruke et 2: 1-mønster. Hvis du følger et løpemønster for komplisert, er det bare å være oppmerksom på pusten din for å få en følelse av hvordan en behagelig rytme føles. Det er viktig at du puster rytmisk på en måte som føles naturlig for deg.

Relaterte artikler:

Pusteteknikk når du løper

Trene yoga hver dag

Annonse fra MILRAB