HØSTTURER!

OPPTIL 40%

RABATT!


Push ups muskler

En push-up er en vanlig styrkeøvelse som gjennomføres ved å heve og senke kroppen ved hjelp av armene. Lær mer om hvilke muskler du bruker når du tar pushups.

Push-ups er en grunnleggende øvelse som brukes i sivil atletisk trening eller kroppsøving og vanligvis i militær fysisk trening.

Muskler som brukes når du trener push ups

Mens push-up først og fremst er rettet mot musklene i brystet, armene og skuldrene, resulterer støtte fra andre muskler i et bredere spekter av muskler som er brukt i øvelsen.

Magemuskulatur

Rektus abdominis og transversus abdominis trekker seg sammen kontinuerlig mens de utfører armhevinger for å holde kroppen av gulvet og holde beina og overkroppen på linje. Rectus abdominis strekker seg over forsiden av magen og er den mest fremtredende av magemusklene. Transversus abdominis ligger dypt inne i magen og vikler rundt hele mageområdet. Begge musklene komprimerer magen, og rectus abdominis bøyer også ryggraden fremover, selv om den ikke utfører denne funksjonen når du utfører armhevinger.

Deltoid

Den fremre delen av deltoidmusklen er en av de viktigste skulderleddets horisontale adduktorer, som beveger overarmene mot brystet under oppoverfasen av en push-up. Det hjelper også med å kontrollere bevegelseshastigheten i nedadgående fase. Deltoiden festes til deler av kragebenet og skulderbladet, like over skulderleddet i den ene enden, og på utsiden av humerusbenet i den andre. Sammen med horisontal adduksjon hjelper den fremre deltoide med fleksjon og intern rotasjon av humerus i skulderhylsen.

Brystmuskler

Push ups krever arbeid i mange muskelgrupper, med en av de primære muskelgruppene som brystmusklene, pectoralis major og minor. Dette er de to store brystmusklene, og den viktigste presserende muskelgruppen i overkroppen. Når du skyver og senker kroppen under en push-up, gjør pectoralis major det meste av arbeidet. Som et resultat blir disse musklene veldig sterke og kan bli definert som magre muskler etter å ha gjort armhevinger regelmessig.

Stabilisatorer: rygg

Push-up er avhengig av stabilisatormusklene når kroppen skyves og senkes. Erector spinae er den viktigste stabilisatormuskelen i ryggen. Består av tre muskler, inkludert ryggraden, longissimus og iliocostalis. Ryggmuskulaturen går ved siden av ryggraden, longissimus løper ved siden av ryggraden og iliocostalis løper ved siden av longissimus og over ribbeina. To muskler kalt gluteus medius og gluteus minimus stabiliserer overbeinet. Medius og minimus sitter under den største rumpemuskelen, gluteus maximus.

Triceps

Mens de fremre deltoidene og pectoralis major-musklene jobber med å horisontalt adduere overarmene under oppoverfasen av en push-up, er triceps brachii-musklene, eller triceps for korte, også hardt i arbeid med å forlenge albueleddene slik at armene kan være fullt ut forlenget. Triceps kontrollerer også hastigheten på albue-leddfleksjon under nedoverfasen av øvelsen. Jo nærmere hendene plasseres under en push-up, desto hardere jobber triceps. Muskelen er delt inn i tre hoder – det laterale hodet, det lange hodet og det mediale hodet. De laterale og mediale hodene festes på baksiden av humerusbenet, og det lange hodet festes like bak skulderuttaket i den ene enden; alle tre hodene kombineres og festes på baksiden av albuen på den andre.

Underarmer

Stabilisatorer inkluderer muskler i håndleddet og underarmen, kneekstensorene og hofte-/ryggradsbøyerne, som alle jobber isometrisk for å opprettholde en riktig plankeposisjon i standard push-up.

Biceps

Under push-up-øvelsen fungerer det korte hodet på biceps brachii-muskelen som en dynamisk stabilisator. Dette betyr at muskelen aktiveres i begge ender – albuen og skulderen – for å stabilisere leddene.

Ledd og sener

Indre muskler som støtter operasjonen av fingre, håndledd, underarmer og albuer, arbeider også isometrisk. Noen push-up modifikasjoner som krever at armene i forskjellige høyder effektivt griper inn i rotatormansjetten.

Relaterte artikler:

Hvordan ta push ups

Hvor mange push-ups bør man klare

Om forfatteren

Av Spurt