Psykisk stress gravid

0
383
Psykisk stress gravid
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Å være gravid kan gi deg en rekke følelser, inkludert det å være engstelig eller stresset, men dette er helt normalt. Lær mer om psykisk stress når du er gravid.

Psykisk stress når du er gravid

Stress er en normal reaksjon på en større endring (som graviditet). I noen tilfeller kan stress til og med være bra for folk, fordi det kan presse dem til å ta grep i møte med nye utfordringer. For mye stress kan imidlertid være overveldende, og kan til og med føre til helseproblemer både for deg og babyen din.

Hva kan forårsake stress i svangerskapet?

For noen kvinner kan det å finne ut at de er gravide være en stressende opplevelse i seg selv. Du kan føle at du har mistet kontrollen eller ikke har nok ressurser til å administrere det du vil oppleve. Andre ting som kan forårsake stress i svangerskapet inkluderer:

  • vente på resultatene av dine fødselstester
  • tidligere negative erfaringer med graviditet, fødsel eller morsrolle, for eksempel spontanabort
  • graviditet som ikke er planlagt
  • håndtere de fysiske endringene av graviditeten
  • ha en komplisert graviditet
  • å være enslig forsørger eller tenåring og lurer på hvordan du vil takle det
  • oppleve vanskeligheter i forholdet ditt, som kan omfatte familievold
  • bli overbelastet med råd fra andre mennesker
  • oppleve økonomiske vanskeligheter
  • flytting
  • endringer i jobben din
  • sorg, for eksempel et dødsfall i familien
  • rus- og alkoholproblemer
  • tidligere angst, depresjon eller annen mental sykdom

Hvis mer enn ett av ovenstående skjer med deg samtidig, kan du oppleve enda mer stress.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Hvordan kan stress påvirke babyen min og meg?

Kronisk (pågående) stress kan påvirke din egen helse eller velvære, og det kan omfatte:

  • hodepine
  • problemer med å sove
  • rask pust
  • tvangstanker
  • bekymring eller angst
  • sinne
  • spiseproblemer (for mye eller for lite mat, eller feil mat)
  • problemer med å slappe av

Kronisk stress kan også forårsake problemer for babyen din. Disse kan inkludere effekter på den ufødte babyens vekst og svangerskapet (svangerskapet). De kan også øke risikoen for problemer i babyens fremtidige fysiske og mentale utvikling, samt atferdsproblemer i barndommen.

Redusere stress mens du er gravid

Det er viktig å passe på din mentale velvære under graviditet, akkurat som det er viktig å passe på din fysiske helse. Når du føler deg vel og er lykkelig, er du bedre i stand til å håndtere stress. Når stresset ditt håndteres på en god måte, er det ikke sannsynlig at det vil ha noen alvorlige effekter på deg eller babyen din.

For å redusere stress kan du prøve følgende:

  • Vær oppmerksom på triggerne som gjør deg stresset, og legg merke til hva som skjer når du føler deg stresset.
  • Prøv å stresse ned, hvile og ikke legg for mye press på deg selv.
  • Ha et sunt og godt balansert kosthold for å holde deg og babyen sunn.
  • Snakk med noen du stoler på om bekymringene dine og hvordan du føler det.
  • Delta i regelmessig trening, egnet for graviditet.
  • Gjennomføre yoga, meditasjon, pust eller avslapning gjennom klasser, eller bruk apper, videoer eller podcaster.
  • Ha en aktivitet som å lese, se på TV eller en hobby.
  • La andre hjelpe deg.
  • Tilbringe tid med mennesker som får deg til å føle deg rolig og be om hjelp når du trenger det.

Relaterte artikler:

Gravid og nedstemt

Vektoppgang gravid tabell

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!