Proteinshake før trening

0
57
Proteinshake før trening
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Med begrenset tid til måltid før trening, foretrekker noen en proteinshake før trening i stedet for et måltid. Lær mer om proteinshake før trening.

Ikke bare er proteinshake praktisk, men er også lett for magen før du trener. Å velge de riktige næringsstoffene vil hjelpe deg med å maksimere dine ernærings- og treningsmål.

Protein før eller etter trening?

I mange år har myseprotein vært «kongen» av restitusjon etter trening for å hjelpe til med å reparere muskler, forbedre kroppssammensetningen og bygge muskler. Whey-protein fordøyes og absorberes raskere i muskler enn andre proteiner, som soya eller erteprotein.

En studie fra 2018 bemerker at inntak av myseprotein etter trening eller konkurranse anbefales for idrettsutøvere som ønsker å optimalisere ytelsen, forbedre styrke og muskelvekst. Men hvis du ikke spesifikt prøver å bygge muskler og bare vil opprettholde god helse, er enhver type protein gunstig, og det kan få gjennom et sunt og balansert kosthold.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Tilsvarende kan enhver type protein før en trening hjelpe deg med å nå det totale, daglige proteinmålet ditt. Det er ingen grunner til å rettferdiggjøre en type protein fremfor en annen. Når du lager en proteinshake før trening, kan du velge myseprotein, vegansk protein eller hele matproteiner som finnes i melk eller nøtter.

Rask proteinshake før trening

Når du lager en proteinshake før trening hjemme, kan du raskt blande en kombinasjon av karbohydratbaserte ingredienser som fersk eller frossen frukt, fruktjuice, melk eller yoghurt, honning eller agave-nektar. Du kan legge til andre ingredienser som linfrø, chiafrø, peanøttsmør, myseproteinpulver eller til og med avokado. Men husk at disse tilsatte proteinene og fett vil redusere fordøyelsen av proteinshaken, og du trenger kanskje mer tid til å fordøye før du treffer går i gang med treningen.

Hvis du ikke har tid til å lage din egen proteinshake, kan du kjøpe en ferdigblandet proteinshake i din lokale matbutikk. Sørg for å se på ernæringsfakta og ingredienslisten, da mange merker inneholder mye protein og lite karbohydrat, som kanskje ikke gir kroppen din den optimale energien den trenger for å gi deg trening. Hvis dette er tilfelle, ville det være best å tilsette en karbohydratmat som en banan, en håndfull tørket frukt eller en liten granolabar i tillegg til din proteinshake.

Timing av proteinshake før trening

For å gi kroppen din nok tid til å fordøye, anbefales det å innta et måltid før trening eller proteinshake minst 30 til 60 minutter før trening. Tidspunktet vil for mange avhenge av personlig preferanse og magesensitivitet, type trening, treningstid og måltidets størrelse. For eksempel kan det hende at en 400-kalori proteinshake før trening trenger mer tid å fordøye sammenlignet med en 150-kalori proteinshake. For eksempel krever løping mer tid å fordøye sammenlignet med mer statisk trening som tradisjonell styrketrening, tøying eller kroppsbygging.

Relaterte artikler:

Proteinrik mat etter trening

Protein før eller etter trening

Annonse fra MILRAB