Proteinrike grønnsaker

0
30
Proteinrike grønnsaker
Foto: Ella Olsson - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

Det er viktig å inkludere sunne proteinkilder i kostholdet ditt hver dag. Protein hjelper kroppen din med en rekke viktige funksjoner og hjelper deg med å opprettholde muskelmasse.

Når du tenker på protein, kan det hende at biff eller kylling kommer opp. Men hvis du ikke er en kjøtteter, har du andre alternativer for å sikre at du får den anbefalte mengden protein som kroppen din trenger. Husk at proteininnholdet kan endres avhengig av hvordan du tilbereder hver grønnsak. Verdiene nedenfor samsvarer med tilberedningsmetoden som er angitt for hver mat.

Linser

Totalt protein: 17,86 gram per kopp (kokt)

Linser er ikke teknisk en grønnsak – de er faktisk en belgfrukt. Men du finner ikke et bedre alternativ når det gjelder et billig, lett tilgjengelig vegetarvennlig protein.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!

Kikerter

Totalt protein: 14,53 gram per kopp (kokt fra tørket)

Kikerter, også kjent som garbanzo-bønner, er en hovedingrediens i hummus. De har en subtil, nøtteaktig smak som fungerer bra i en rekke retter.

Favabønner

Totalt protein: 12,92 gram per kopp (kokt fra tørket)

I belgene ser favabønner ut som edamame eller grønne bønner. Prøv å legge disse næringsrike belgfrukter til gryteretter og salater, eller gjør dem til en velsmakende tillegg.

Limabønner

Totalt protein: 11,58 gram per kopp (kokt)

Denne lille belgfrukten er næringsrik med mye kalium, fiber og jern.

Grønne erter

Totalt protein: 8,58 gram per kopp (kokt)

Erter er allsidige og kan være et deilig tillegg til mange oppskrifter.

Quinoa

Totalt protein: 8,14 gram per kopp (kokt)

Denne populære helsekostmaten er rik på protein, fiber, antioksidanter og mineraler. Quinoa koker på bare 15 minutter og er et flott tillegg til salater, veggie-burgere, gryteretter og mye mer.

Villris

Totalt protein: 6,54 gram per kopp (kokt)

Villris kan du bruke i mange av de samme rettene som vanlig ris. Prøv dette næringsrike kornet i gryteretter, supper, pilaf, fyll, eller alene.

Pistasjenøtter

Totalt protein: 5,97 gram per unse (tørrstekt)

Avskalling av pistasjenøtter kan være en utfordring, men det er verdt innsatsen. Pistasjenøtter er ikke bare deilige som en håndfull alene, men er allsidige nok til å nyte i bakevarer, på toppen av salater og som et tillegg når du spiser fisk.

Mandler

Totalt protein: 5,94 gram per unse (tørrstekt)

Mandler er deilige og næringsrike. De er en flott kilde til protein, sunt fett, vitamin E og antioksidanter. Du får mest næringsstoffer ved å spise mandler med intakt skall.

Rosenkål

Totalt protein: 5,64 gram per kopp (kokt fra frossen)

Hvis du hatet rosenkål som barn, kan det være på tide å prøve dem igjen. De er deilige stekt, dampet eller til og med strimlet i en salat.

Chiafrø

Totalt protein: 4,69 gram per unse (tørket)

Disse små svarte frøene har fortjent sin supermatstatus. Selv en liten mengde har massevis av protein, fiber, omega-3 fettsyrer og andre næringsstoffer. Chia frøpudding er et populært valg, men ikke vær redd for å prøve disse frøene også i andre retter.

Poteter

Totalt protein: 4,55 gram per 1 medium potet (bakt, med skinn)

Poteter har et ufortjent dårlig rykte. Den er faktisk fullpakket med protein og vitamin C og B-6. Prøv røde poteter for et enda høyere proteininnhold. Ekstra poeng hvis du spiser skallet!

Asparges

Totalt protein: 4,32 gram per kopp (kokt)

Asparges er et ypperlig tillegg til en rekke forskjellige retter.

Brokkoli

Totalt protein: 4,28 gram per 1 stilk (kokt, middels)

Det er en grunn foreldrene dine alltid ba deg spise de små grønne grønnsakene. I tillegg til protein tilbyr brokkoli mettende fiber, vitamin K og C og mer. Ikke glem å spise stilken!

Avokado

Totalt protein: 4,02 gram per 1 avokado (medium)

Du kan gjøre mye mer med en avokado enn å bare lage guacamole. Prøv det i en pudding eller smoothie for en kremaktig, tykk og proteinfylt variasjon.

Relaterte artikler:

Karbohydrater fett og proteiner

Proteinrik mat etter trening

Annonse fra MILRAB

TACTICAL WEEK!

OPPTIL 40% RABATT!