Proteinrik mat når du trener

0
259
Proteinrik mat når du trener

Proteinrik mat når du trener. Lær mer om hva slags proteinrik mat du kan spise når du trener, og hvorfor nok proteiner er viktig ved trening.

Hvorfor proteinrik mat når du trener

Både når du trener styrke eller gjennomføre harde treningsøkter vil proteiner i kroppen brytes ned, og det er viktig at du får i deg næring som rik på proteiner. Inntak av proteiner bidrar til å bygge opp igjen skadet muskelvev, og stimulerer også glykogenbalansen når inntaket av karbohydrater ikke er tilstrekkelig.

Proteinrik mat

Du kan spise følgende for å få i deg nok proteinrik mat:

  • grovt brød og grove kornblandinger
  • magert kjøtt
  • fisk
  • egg
  • belgvekster
  • melk og meieriprodukter

Hvor mye proteinrik mat du trenger du

Det er nok av fanatikere som tror at jo mer protein, jo bedre. Troen på at et høyt proteininntak for å maksimere muskelmassen er utbredt blant kroppsbyggere. Forskning viser det motsatte. Muskelbyggere trenger mindre protein enn gjennomsnittlige personer fordi kroppen er så tilpasset de store mengdene protein som allerede er lagret i kroppen.

Ifølge WHO trenger mennesker bare 10% protein av det totale kaloriinntaket i løpet av en dag for å opprettholde god helse. Det er grunn til å tro at løpere trenger mer, fordi løping bryter ned muskelfibre, og trenger protein for å bygge opp igjen og restituere etter treningen.

Et studie på kostholdet til kenyanske løpere fant at de bare hadde behov for 10% protein i løpet av en dag. Når vi ser hvordan kenyanske løpere dominerer sporten, er det vanskelig å argumentere for et høyere proteininntak.

Det er imidlertid mer nyttig å se hvor mye protein du trenger i forhold til kroppsvekt, heller enn en prosentandel av det totale kaloriinntaket, fordi løping øker behovet for energi, gjennom karbohydrater, fett og protein. Så hvor mye protein trenger du? Trener du lett, trenger du omtrent 1 gram protein per kg. Trener du langdistanse, og løper mange mil, kan det være at du trenger omtrent 1.5 gram protein per kg.

Du kan spise enda mer protein uten at det er skadelig, og det kan gi deg noen fordeler. Studier har vist at atleter som prøver å gå ned i fettprosent, greier det bedre med dietter med høyt innhold av protein, så mye som 30%, og da spesielt når vektløfting er en del av treningen. Når redusert kaloriinntak er kombinert med økt proteininntak og vektløfting, vil all vektreduksjon være fett. Det er også antydet at høyt proteininntak hjelper utøvere som trener utholdenhet, bedre å takle stor treningsmengde.

Proteinrik mat når du trener

Proteinrik er viktig når du trener, og spesielt hvis du trener mye. Men det er ingen grunn til å overdrive. Du vil i de fleste tilfeller få i deg nok proteiner gjennom et sunt og variert kosthold.

Relaterte artikler:

Inntak av proteiner når du trener løping

Den beste maten for løpere