Proteinrik mat etter trening

0
56
Proteinrik mat etter trening
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Matvarer rik på proteiner og karbohydrater kan gi kroppen det drivstoffet den trenger for å bygge muskler, fremme rask restitusjon etter trening.

Whey protein

Myseprotein er et av de to proteinene som finnes i meieriprodukter. Whey utgjør 20% av proteinet som finnes i melk og andre meieriprodukter. Det er et viktig protein for muskelbygging, da det absorberes raskt og forårsaker en rask økning i nivået av aminosyrer i blodet. Dette er akkurat hva kroppen trenger for å reparere og bygge muskelfibre etter trening. Myseprotein er rikt på begge glutaminer; den mest utbredte aminosyren i muskler; og forgrenede aminosyrer, som kan gi drivstoff til musklene under trening. Noen av de beste kostholdskildene til myseprotein er gresk yoghurt og ricottaost.

Smoothie

En smoothie som består av fersk frukt og melk, kan være bra for personer som er ute etter mat før og etter trening. Frukt gir enkle sukker som er ekstremt lette å fordøye. De er kroppens foretrukne energikilde for treningsøkter med høy intensitet. For å gjøre det ekstremt næringsrikt kan du legge til bananer, peanøtt- eller mandelsmør, havre, linfrø og mandelmelk eller gresk yoghurt.

Cottage cheese

Cottage cheese er en god treningsmat som inneholder betydelige mengder kasein og myseprotein. Kasein er et sakte fordøyelsesprotein som er gunstig for musklene dine og hjelper dem å vokse og komme seg. På den annen side er myse et kroppsbyggende protein som hjelper med å få muskelmasse og forbrenne fett. Kasein er et sakte fordøyelsesprotein som er gunstig for musklene dine og hjelper dem å vokse og komme seg.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Kylling

Kylling er et perfekt muskelbyggende protein. Det er en mager proteinkilde som inneholder alle nødvendige aminosyrer. Dessuten er kylling allsidig og kan tilberedes på en rekke måter.

Egg

Egg er en fantastisk proteinkilde sammenlignet med andre proteiner fra hele matvaren. Egg er en billig, allsidig og en praktisk proteinkilde. I tillegg til proteininnholdet inneholder egg også vitamin D og godt kolesterol, noe som kan hjelpe til med å bygge muskler.

Soyaprotein

Soyaprotein er et av få plantebaserte proteiner som inneholder alle essensielle aminosyrer. Soyaprotein er funnet å være like effektivt når det gjelder å bygge muskler som myseprotein. Noen vanlige kilder til soyaprotein inkluderer tofu, soyamelk og tempeh.

Quinoa

Quinoa er et fantastisk fullkorn som inneholder alle de ni essensielle aminosyrene. Disse aminosyrene er også essensielle for muskelbygging. Quinoa sammen med brun ris kan være et perfekt nærende måltid.

Relaterte artikler:

Proteinrik middag

Proteinrik vegetarmat

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!