Proteiner etter trening

0
79
Proteiner etter trening

Proteiner etter trening. Lær mer om hvorfor du bør få i deg proteiner etter trening, og hva som kan være sunne og gode kilder til proteiner.

Hvorfor proteiner etter trening

Både når du trener styrke eller gjennomføre harde treningsøkter vil proteiner i kroppen brytes ned, og det er viktig at du får i deg næring som rik på proteiner. Inntak av proteiner bidrar til å bygge opp igjen skadet muskelvev, og stimulerer også glykogenbalansen når inntaket av karbohydrater ikke er tilstrekkelig.

Raske proteiner etter trening

Kilder til raske proteiner etter trening kan være en sunn smoothie med frukt, bær og naturell yoghurt. Det kan også være smart å drikke melk for raske proteiner. Melk inneholder 90 prosent vann og er kilde til proteiner av god kvalitet. Fruktsalat med naturell yoghurt kan også være en god kilde til raske proteiner.

Spise proteiner etter trening

Andre gode kilder til proteiner kan være hvitt og rødt kjøtt. Egg og ost er også gode kilder til proteiner. Du kan også velge mellom en rekke grønnsaker som gir deg gode proteiner.

Mengde protein etter trening

Et inntak av proteiner på 10-20 gram av høyverdig protein etter en hard treningsøkt vil sammen med inntak av karbohydrater bidra til å bygge opp igjen muskulaturen din. Det kan tilsvare 2 brødskiver med hvitost og honning, og 3 dl fruktsmoothie med naturell yoghurt.

Relaterte artikler:

Inntak av protein når du trener løping

Karbohydrater etter trening

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her