Protein i potet

0
188
Protein i potet
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

5 999,-

9 999,-

HELKROPPSTRENING HJEMME MED SCHWINN AIRDYNE AD2!

40% RABATT!

Poteter har et relativt lavt innhold av proteiner. Lær mer om hvor mye proteiner det er i poteter.

I tillegg til å bygge muskelvev, gir protein strukturell støtte til celler, årer, arterier og annet vev. Kroppen din kan til og med gjøre protein om til energi hvis glukose fra karbohydrater er lite og hvis fett ikke er tilgjengelig. Mens poteter tilbyr noe protein, er innholdet relativt lavt. Hvis du vil få mer protein ut av kostholdet ditt, må du legge til andre proteinrike ingredienser på tallerkenen din.

Proteiner i potet

En mellomstor potet har omtrent 75 til 80 kalorier. Omtrent 90 prosent av kaloriene kommer fra karbohydrater og en spormengde kommer fra fett, mens de resterende kaloriene er fra protein. Poteten har omtrent 1,75 til 2,25 gram protein. Fordi protein inneholder 4 kalorier per gram, utgjør dette 7 til 9 kalorier fra protein.

Hvor mye proteiner trenger du?

Fordi poteter ikke er spesielt rike på protein, vil de ikke bidra med å oppfylle proteinanbefalingene. Du trenger minst 56 gram protein daglig, hvis du er mann. Kvinner bør ha som mål å få i seg 46 gram protein om dagen. 71 gram hvis du er gravid eller ammer. En mellomstor potet gir deg mindre enn 5 prosent av ditt daglige proteinbehov.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

SPAR

OPPTIL

40%


Kilder til proteiner

Hver proteinforbindelse består av flere små grener, kjent som aminosyrer. Kroppen din lager allerede noen av disse aminosyrene på egen hånd, mens andre, kalt essensielle aminosyrer, må komme fra kostholdet ditt. Egg, meieriprodukter, kjøtt, sjømat, fisk og fjærkre inneholder komplette proteiner, noe som betyr at de har alle essensielle aminosyrer du trenger. Poteter, som de fleste plantemat, er en kilde til ufullstendig protein – de mangler eller har lave nivåer av noen av de essensielle aminosyrene. Hvis du følger et vegetarisk kosthold, bør du konsumere mange typer ufullstendige proteiner. Ha for eksempel vill ris som en alternativ, proteinrik siderett, eller nyt bønner til et annet måltid. Kroppen din kan hente aminosyrer fra ufullstendige kilder for å få nøyaktig det du trenger av protein.

Relaterte artikler:

Hvordan få i seg nok protein

Hvor mye protein trenger man for å bygge muskler

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!