Protein i et egg

0
860
Protein i et egg
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

De fleste vet at egg er veldig sunne, og er en god kilde til protein av høy kvalitet. Men hvor mye protein kan du forvente å få fra egg?

Protein i et egg

Å få i seg nok protein er veldig viktig for å bygge bein og muskler, i tillegg til å opprettholde god generell helse. Et gjennomsnittlig egg inneholder omtrent 6–7 gram protein. Proteininnholdet avhenger imidlertid av størrelsen på egget. Her er hvor mye protein forskjellige størrelser av egg inneholder:

  • Lite egg (38 gram): 4,9 gram protein
  • Middels egg (44 gram): 5,7 gram protein
  • Stort egg (50 gram): 6,5 gram protein
  • Ekstra stort egg (56 gram): 7,3 gram protein
  • Jumboegg (63 gram): 8,2 gram protein

For å sette disse tallene i perspektiv, trenger den gjennomsnittlige, stillesittende mannen omtrent 56 gram protein per dag, og den gjennomsnittlige stillesittende kvinnen trenger omtrent 46 gram.

HØSTSALG!

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

SPAR KR 300 PÅ DE TO

FØRSTE MATKASSENE!

Proteininnhold i eggeplomme og eggehvite

La oss se på proteininnholdet i forskjellige deler av egget. Folk tenker ofte at protein bare finnes i eggehvitene, siden de består av lite annet enn proteiner. Eggeplommene er kjent for å være der nesten alle næringsstoffene og fettet finnes. I tillegg til disse næringsstoffene inneholder imidlertid eggeplommen også opptil halvparten av proteininnholdet i egget. I et stort egg som inneholder rundt 7 gram protein, kommer 3 gram fra eggeplomme og 4 gram fra eggehvite. Derfor er det å spise hele egget – ikke bare det hvite – måten å få mest mulig protein og næringsstoffer på.

Påvirker matlaging kvaliteten på proteinet?

Proteinet av høy kvalitet som er rikelig i egg, inneholder alle ni essensielle aminosyrer i de rette forholdene. Hvor mye av det proteinet kroppen faktisk kan bruke, ser imidlertid ut til å avhenge av hvordan de er tilberedt. Å spise rått egg ser ut til å gi den minste mengden protein. En studie så på hvor mye protein som ble absorbert fra kokte kontra rå egg. Den fant at deltakerne absorberte 90% av proteinet fra kokte egg, sammenlignet med bare 50% av proteinet fra rå egg. En annen studie ga sunne individer et måltid som inneholdt enten kokt eller rått eggprotein. Den fant ut at 94% av det kokte eggproteinet ble absorbert, sammenlignet med bare 74% av det rå eggproteinet. Dette betyr at matlaging av egg hjelper proteinet til å bli mer fordøyelig og mer tilgjengelig for kroppen. I tillegg har det å spise rå egg en risiko for bakteriell forurensning og matforgiftning.

Andre helsemessige fordeler med egg

Egg er blant de sunneste og mest næringsrike matvarene du kan spise. De er relativt kalorifattige, med ett stort hardkokt egg som bare inneholder omtrent 77 kalorier. Til tross for at de er kalorifattige, er de en balansert kilde til nesten hvert næringsstoff du trenger. Et slikt næringsstoff er kolin, som mange mennesker mangler i kostholdet. Kolin er viktig for mange prosesser i kroppen. Faktisk kan mangel på det påvirke hjerne- og hjertehelsen, og har vært knyttet til en økt risiko for defekter i nevrale rør under graviditet. Bortsett fra næringsinnholdet, har egg også blitt knyttet til en rekke helsemessige fordeler, inkludert fordeler knyttet til vekttap og vektvedlikehold.

Egg har vist seg å fremme følelser av metthet, noe som kan hjelpe deg fra å spise for mye om gangen. Denne effekten merkes spesielt når folk spiser egg til frokost. Å spise egg til frokost har vist seg å føre til at folk spiser betydelig mindre de neste 24 timene enn andre typer frokost, uten aktivt å begrense kaloriene. I en studie spiste menn som spiste egg til frokost opptil 470 færre kalorier ved lunsj- og middagsbuffeter enn når de spiste frokostblandinger eller croissantbaserte frokoster. I tillegg til alt dette er egg billige og veldig enkle å tilberede.

Relaterte artikler:

Jern i egg

Asiatisk nudelsalat med egg og peanøttdressing

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!