Protein i eggehvite

0
322
Protein i eggehvite
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Egg er fulle av en rekke nyttige næringsstoffer, og er blant annet rik på proteiner. Lær mer om proteiner i eggehvite.

Protein i eggehvite

Næringsverdien til et egg kan imidlertid variere veldig, avhengig av om du spiser hele egget eller bare eggehvitene. Denne artikkelen tar en detaljert titt på ernæringsprofilen og proteininnholdet til eggehviter, og undersøker om de er et sunnere valg enn hele egg.

Ernæringsfakta om eggehviter og hele egg

Eggehviter er den klare, tykke væsken som omgir den lyse gule eggeplommen. I et befruktet egg fungerer de som et beskyttende lag for å forsvare en voksende kylling mot skadelige bakterier. De gir også noen næringsstoffer for dens vekst. Eggehviter består av rundt 90% vann og 10% protein. Så hvis du fjerner eggeplommen og velger bare eggehviten, endres næringsverdien på egget ditt betydelig.

Diagrammet nedenfor viser ernæringsforskjellene mellom eggehviten til et stort egg og et helt, stort egg:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

EggehviteHele egg
Kalorier1671
Protein4 grams6 gram
Fett0 gram5 gram
Kolesterol0 gram211 mg
Vitamin A0% av dagsbehov8% av dagsbehov
Vitamin B120% av dagsbehov52% av dagsbehov
Vitamin B26% av dagsbehov12% av dagsbehov
Vitamin B51% av dagsbehov35% av dagsbehov
Vitamin D0% av dagsbehov21% av dagsbehov
Folat0% av dagsbehov29% av dagsbehov
Selen9% av dagsbehov90% av dagsbehov

Ernæringfakta for eggehvite og egg

Lav på kalorier, men høy på protein

Eggehviter er proteinrike, men kalorifattige. Faktisk har de rundt 67% av alt proteinet som finnes i egg. Dette proteinet er av høy kvalitet og komplett, noe som betyr at det inneholder alle ni essensielle aminosyrene i mengdene kroppen din trenger for å fungere på sitt beste. På grunn av det høye proteininnholdet kan det å spise eggehviter ha noen helsemessige fordeler. Protein kan bidra til å dempe appetitten, så å spise eggehvite kan få deg til å føle deg mett lenger. Å få i seg nok protein er også viktig for å opprettholde og bygge muskler – spesielt hvis du prøver å gå ned i vekt. Med tanke på at hele egg gir deg bare litt mer protein med ganske mange ekstra kalorier, kan eggehviter være et attraktivt valg for folk som prøver å gå ned i vekt.

Fettfattig og fri for kolesterol

Tidligere har egg vært et kontroversielt matvalg på grunn av det høye innholdet av mettet fett og kolesterolinnholdet. Imidlertid finnes alt kolesterolet og fettet i egg i eggeplommen. Eggehviter er derimot nesten rent protein og inneholder ikke fett eller kolesterol. I årevis betydde dette at å spise eggehviter ble ansett som sunnere enn å spise hele egg. Men studier har nå vist at for de fleste er ikke kolesterolet i egg farlig. I tillegg, med tanke på at eggehviter nesten ikke inneholder fett, er de betydelig lavere i kalorier enn hele egg. Dette kan gjøre dem til et godt valg for folk som prøver å begrense kaloriinntaket og gå ned i vekt.

Relaterte artikler:

Hva er byggesteinene i et protein

Hvordan få i seg nok protein

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!