Protein frokost

0
118
Protein frokost

Protein er et viktig næringsstoff for vekttap, og å spise mer protein er den enkleste og mest effektive måten å gå ned i vekt på.

Protein til frokost

Studier viser at protein kan bidra til å dempe appetitten og forhindre at du spiser for mye. Derfor kan det å starte dagen med en proteinrik frokost være et effektivt tips for vekttap.

Hvordan protein hjelper deg med å gå ned i vekt

Protein er det viktigste næringsstoffet for vekttap. Dette er fordi kroppen bruker flere kalorier for å metabolisere protein, sammenlignet med fett eller karbohydrater. Protein får deg også til å føle deg mett lenger. En studie på kvinner viste at økende proteininntak fra 15 til 30% av de totale kaloriene hjalp dem å spise 441 færre kalorier per dag. De gikk ned 5 kg på bare 12 uker. En annen studie fant at økning av protein til 25% av de totale kaloriene, reduserte inntak av snacks på kvelden med halvparten, og tvangstanker om mat med 60%.

Artikkelen fortsetter under annonsenSommerdeal - 70% rabatt!

I enda en studie deltok to grupper kvinner på vekttapdietter i 10 uker. Gruppene spiste samme mengde kalorier, men forskjellige mengder protein. Alle kvinnene i studien gikk ned i vekt. Imidlertid mistet proteingruppen omtrent et halvt kg mer, og en større prosentandel kroppsfett. Protein kan også hjelpe deg med å opprettholde vekttap på lang sikt.

Frokost med høyt proteininnhold gjør at du spiser mindre senere

Mange studier undersøker hvordan protein til frokost påvirker spiseatferden. Noen av dem har vist at frokost med høyt proteininnhold reduserer sult, og hjelper folk å spise opptil 135 færre kalorier senere på dagen. Faktisk har MR-skanninger vist at å spise en proteinrik frokost reduserer signalene i hjernen som styrer matinntak og belønningsstyrt atferd. Protein hjelper deg også med å føle deg mett. Dette er fordi det aktiverer kroppens signaler som demper appetitten, noe som reduserer sug og overspising. Dette skyldes mest et fall i sulthormonet ghrelin og en økning i fyldehormonene peptid YY, GLP-1 og kolecystokinin.

Hvilken mat med protein bør du spise til frokost?

Egg. Egg er utrolig næringsrike og er fulle av proteiner. Å bytte ut en kornbasert frokost med egg, har vist seg å hjelpe deg å spise færre kalorier i løpet av de neste 36 timene og miste mer vekt og kroppsfett. Imidlertid er fisk, sjømat, kjøtt, fjørfe og meieriprodukter også gode proteinkilder å inkludere i en frokost.

Her er noen eksempler på frokoster med høyt proteininnhold som kan hjelpe deg å gå ned i vekt:

  • Eggerøre: med grønnsaker, stekt i kokosnøttolje eller olivenolje.
  • En omelett: med cottage cheese og spinat.
  • Stekt tofu: med grønnkål og meieri-fri ost.
  • Gresk yoghurt: med hvetespirer, frø og bær.

Relaterte artikler:

Havregryn frokost

Hvorfor er det viktig å spise frokost

Annonse fra ICEIphone SE med opptil 2000 kr rabatt!

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her