Prostata og kaffe

0
446
Prostata og kaffe
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Du kan forebygge prostataproblemer gjennom et sunt kosthold og trening. Lær mer om andre måter å forebygge prostatitt og prostatakreft.

Når menn befinner seg overfor helseproblemer, enten det er prostatakreft, forstørret prostata på grunn av godartet prostatahyperplasi (BPH) eller prostatitt, vil de umiddelbart vite hva de kan gjøre. Mens den beste planen er å forebygge prostataproblemer gjennom en sunn livsstil, er den gode nyheten at det faktisk er mange naturlige måter en mann kan fremme bedre prostatahelse selv om han allerede har symptomer eller en diagnose.

Det er fornuftig at å tro at livsstil, treningsvaner og kosthold har en enorm innvirkning på menn sin prostatahelse. Gode ​​vaner kan bidra til å forhindre og redusere risikofaktorer for prostatasykdom og tilstander akkurat som det kan for andre områder av kroppen. Hvis en mann allerede opplever problemer med prostata, kan disse naturlige endringene bidra til å forhindre at disse forholdene blir verre, bidra til å lindre symptomer og til og med hjelpe til med å kurere dem.

Ved kronisk prostatitt / kronisk bekkensmertsyndrom, som er en vanskelig å behandle og ofte smertefull betennelsestilstand, fungerer ikke tradisjonelle behandlinger, som for eksempel antibiotika. Ofte er det eneste vellykkede tilnærmingen til symptomlindring å endre kosthold og livsstil og prøve alternative og naturlige behandlinger som stresslindrende teknikker.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Drikk te

Både grønn te og hibiskus te er blant de beste drikkene for prostatahelse. Begge typer te inneholder potente antioksidanter. Studier viser at grønn te kan bidra til å forhindre dannelse av prostatakreft og kan også bremse veksten av aggressiv prostatakreft. Studier viser at grønn te også kan være til fordel for menn med BPH og prostatitt.

Det er imidlertid viktig å velge koffeinfrie kilder til te. Koffein kan irritere både prostata og blære. En studie fant at menn som konsumerte 234 mg eller mer koffein hver dag, hadde 72 prosent større sannsynlighet for urininkontinens sammenlignet med menn som drakk minst mulig koffein. Hvis du har urin- eller smertsymptomer på grunn av prostatitt, kan koffein gjøre disse symptomene verre. Hvis du har BPH eller prostatitt, kan du forsøke å redusere koffeininntaket ved å kutte ned på kaffe, brus eller energidrikke. Å unngå koffein kan utgjøre en stor forskjell i din urinhelse. En annen viktig drikke for deg prostata er vann. Hold deg hydrert, og ikke prøv å drikke mindre for å redusere urinen.

Trene og gå ned i vekt

Å trene og gå ned i vekt er noe av det beste du kan gjøre for å fremme prostatahelse. Mange studier viser at moderat eller intens trening reduserer risikoen for symptomer på BPH og urinveier og hjelper også med prostatitt. Trening kommer også din kardiovaskulære helse til gode og kan bidra til å forhindre andre helse- og seksuelle problemer som erektil dysfunksjon.

Hvis du er overvektig, er det å miste vekt en av de viktigste naturlige endringene du kan gjøre for å forbedre din prostatahelse, enten du er bekymret for kreft, BPH eller prostatitt. En studie publisert i Journal of Urology fant at overvektige menn, spesielt menn med en høy mengde bukfett, har økt risiko for BPH. Hvis du er ute etter å krympe prostata, kan det å miste vekt hjelpe deg med å redusere prostatastørrelsen og bidra til å lindre irriterende og frustrerende urinsymptomer. På toppen av det kan vekttap redusere risikoen for prostatakreft og bidra til å lindre prostatitt.

Følg et prostatavennlig kosthold

Det er mange prostatavennlige matvarer som kan bidra til å forebygge kreft og bremse veksten av prostataceller og kreftceller. Noen av de beste matvarene for prostatahelse inkluderer fet fisk som inneholder mye omega-3-fettsyrer, grønnsaker og matvarer som inneholder høyt fett som avokado, nøtter og oliven. Mat som hjelper til med å bekjempe prostatakreft inkluderer asiatiske sopp, tomater, granateplejuice og valnøtter.

I områder i verden hvor menn har lavere forekomst av prostatakreft, har de alle noe til felles: elementer i kostholdet. De spiser fisk og plantebaserte proteinkilder. De spiser ikke mye av sukker eller bearbeidede matvarer, som så lett finnes i et norsk kosthold. Det beste kostholdet for prostatahelse er en som inneholder lite sukker, bearbeidet mat og mettet fett. Middelhavsdietten er ett kosthold verdt å se på, fordi det også er en livsstil og sunn måte å spise du kan følge resten av livet.

Ta kosttilskudd

Noen ganger kan du ikke få alt gjennom kosthold og i konsistente terapeutiske mengder. Du vet kanskje at noe er bra for deg, men det stemmer bare ikke med deg, eller at du bare ikke orker å spise det regelmessig. Det er grunnen til at mange menn som ønsker å gjøre en stor forskjell med tanke på prostatahelsen, tar et daglig tilskudd. Mange forskjellige naturlige kosttilskudd kan bidra til å håndtere bedre prostatahelse.

Redusere stress

Stress påvirker negativt prostatahelsen. Faktisk strammer noen menn ubevisst sine bekkenmuskler når de er stresset. Denne kroniske innstrammingen kan skape muskelproblemer i bekkenbunnen og kan være en av årsakene til kronisk prostatitt. Stress kan også påvirke menn med BPH. Stress kan forverre symptomer som hyppighet vannlating og smerter.

Å ha et prostataproblem kan også øke stress og angst, noe som kan gjøre tilstanden din verre fordi stress svekker immunforsvarets evne til å bekjempe sykdommen. Derfor er det viktig å styre stressnivået, slippe spenningen og ta vare på den emosjonelle helsen din. Teknikker som kan være verdt å se på inkluderer terapi, meditasjon, dyp pusting, eller aktiviteter som trening, yoga eller tai chi. Ikke isolere deg når det gjelder prostatahelsen din. Det er viktig å opprettholde sosiale forhold og ha noen du kan snakke med deg om frustrasjonen, frykten og smerten.

Gjør endringer

Å følge disse fem naturlige retningslinjene for bedre å håndtere din prostatahelse kan ha stor innvirkning på helsen din. De koster ikke mye penger, og det er ting du kan begynne å gjøre i dag. Du trenger ikke å få resept for bedre helse. Når du er klar over at bedre prostatahelse er knyttet til kostholdet ditt, vekten og livsstilen din, kan du begynne å leve med et mål om bedre prostatahelsen. Dette vil bidra til å forbedre din mentale helse og gi fordeler for din generelle helse også. Noen ting er utenfor din kontroll, men du kan kontrollere faktorene som reduserer risikoen og gi kroppen din de beste verktøyene for å bekjempe sykdom.

Relaterte artikler:

Forstørret prostata impotens

Hvordan sjekke prostata

Annonse fra X-LIFE