Restitusjon etter tempotrening
Restitusjon etter tempotrening
7. november 2018
Hvordan få motivasjon til å trene
Hvordan få motivasjon til å trene
7. november 2018

Progressive kortintervaller

Progressive kortintervaller

Stock.adobe.no

Progressive kortintervaller

Progressive kortintervaller. Lær hvordan du kan trene progressiv kortintervall for bedre effekt og bli en raskere løper.

Trene progressiv kortintervall

Når du trenerkortintervall er det fort gjort å åpne intervallene i for hardt tempo og brenne av kruttet lenge før du er ferdig med planlagt trening. For å unngå dette, og oppnå bedre effekt med intervalltreningen, kan du gjennomføre progressive kortintervaller.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvordan du kan gjennomføre progressiv kortintervalltrening for bedre effekt ut av treningen.

Hvorfor mange tror intervalltrening skal gjennomføres hardt

Intervalltrening for løpere har sin opprinnelse fra USA, og tradisjonen der er å trene intervall med hard intensitet. Dette er en oppfatning som har satt seg også hos mange løpere her hjemme, at intervalltrening skal være hardt og gjøre vondt. Det er langt fra sannheten. Faktum er at hvis du gjennomfører intervalløkter med hard intensitet, og kanskje også trener anaerobt, vil det kreve mye lenger restitusjon, og effekten av intervalltreningen blir ikke nødvendigvis bedre. I tillegg kan knallhard intervalltreningen være demotiverende for mange løpere, og kanskje også føre til motvilje for å gjennomføre intervalltrening. Når det er sagt, betyr det ikke at intervalltrening skal være en «walk in the park» trening. Du skal løpe med høy intensitet, men du skal løpe kontrollert, og du bør løpe progressive intervaller.

Hvorfor trene progressiv kortintervall

Å trene kortintervallene progressivt innebærer at du øker intensiteten gradvis gjennom hele intervallet, og fra ett intervall til det neste. I praksis betyr det at hvis du skal løpe 10×200 meter kortintervall, bør du disponere kreftene slik at du har en gradvis økning i intensitet gjennom hele intervalløkta. Det kan bety at du må åpne de første intervallene i et mye roligere tempo enn det du har kapasitet, og det er på dette punktet mange løpere ikke greier å holde igjen. Løper du de første intervallene progressivt i et roligere tempo, vil det være mye enklere for deg å øke og opprettholde intensiteten utover i intervalløkta. Dermed vil du få en bedre treningseffekt totalt sett enn hvis du gir alt fra første meter, og nærmest kryper inn eller må bryte de siste intervallene.

Hvordan trene progressiv kortintervall

Som vi var inne på i foregående kapittel, må du prøve å holde igjen de første intervallene. Dette bør ikke være alt for vanskelig siden kroppen ennå ikke er helt i modus for å løpe med høyere intensitet. La intensiteten øke i takt med at kroppen venner seg til økt belastning. Når du er endelig over kneika og løper med hard intensitet, vil du merke at de siste intervallene vil gå lettere, selv om du løper med høy puls, og selv om det gjør litt vondt!

Progressive kortintervaller

Å løpe kortintervall progressivt er mye av oppskriften for at du skal få maksimalt ut av intervalltreningen. En hyggelig sideeffekt er at å trene kontrollert intervall på denne måten er morsomt og mer motiverende, og du får lyst til å trene enda mer intervall. Ikke fall for fristelsen det er å dra på for hardt de første intervallene, selv om du kjenner at du har masse mer å gå på. Tenk heller at du skal bruke disse kreftene jevnt utover alle intervallene du skal løpe, og at det totalt sett vil gi deg en bedre treningseffekt.

Relaterte artikler:

Progressiv kortintervall med moderat intensitet

Hvorfor trene kortintervall

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *