Progressiv trening i 60 min

0
547
Progressiv trening i 60 min
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Progressiv trening i 60 min. Denne treningsøkta gjennomførte jeg progressiv trening der jeg økte hastigheten hvert 5. minutt.

Mål med treningsøkt

Målet med treningsøkta var å øke aerob kapasitet og venne kroppen til å øke intensitet og fart selv man er sliten i beina.

Progressiv løping

Denne formen for trening innebærer at du starter rolig første del av løpingen, for så å avslutte i et raskt tempo. Selv om dette i mange tilfeller kan være en hard måte å løpe på, er det en fin måte å forsinke utmattelse i siste fase av et løp, noe som er helt avgjørende når du for eksempel skal løpe maraton.

Når du trener progressiv løping over tid, vil du etter hvert kunne løpe fortere uten at du nødvendigvis må løpe med høyere intensitet. Vi sier da at du øker din aerobe kapasitet, at du greier å yte mer før du begynner å produsere melkesyre.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Gjennomføring av treningsøkt

Treningsøkta ble gjennomført på følgende måte:

  • Rolig oppvarming i 2 km
  • 60 minutter progressiv løping
  • Jogget ned 2 km avslutningsvis

Jeg startet de 60 minuttene med en utgangshastighet på 5:10 per km, og økte farten for hvert 5. minutt, slik at de siste 5 kilometerne ble løpt med en hastighet på 4:15 per kilometer. Dette er meget effektiv trening, fordi kroppen får en gradvis tilvenning til økt belastning, og det gjør det enklere når intensiteten blir høy mot slutten. Det er også effektiv trening med tanke på at du hele tiden må øke farten, selv når du blir sliten mot slutten. Etter å ha løpt i 50 minutter, begynte beina å bli stive, men jeg greide likevel å holde farten helt inn.

Siden dette var første gang jeg gjennomførte denne type trening, visste jeg ikke helt hvor høy intensiteten ville bli mot slutten. Det gikk greit fordi pulsen lå rett under terskel de siste 10 minuttene av den progressive treningen.

Relaterte artikler:

Progressiv løping for 10 km under 60 min

Progressiv trening for maraton under 3 timer

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!