Progressiv intervalltrening med aktiv hvile

P

Progressiv intervalltrening med aktiv hvile. Denne treningsøkta gjennomførte jeg med progressiv intervalltrening med aktiv hvile mellom hvert intervall.

Mål med treningsøkt

Målet med denne treningsøkta var å øke aerob kapasitet og evnen til å holde høyere hastighet over et lenger tidsrom. Målet er også å bli raskere.

Aktiv pause når du trener intervall

Å gjennomføre pauser når du trener intervall, der du jogger rolig i stedet for å være i ro, kan være lurt. Du holder beina gående unngår med det å stivne i pausene. Å gjennomføre aktive pauser tvinger deg også til å disponere intervallene på en fornuftig måte, noe som kan gjør at du får bedre effekt ut av treningen. Det får du til ved å gjennomføre progressiv intervalltrening, der du øker intensiteten gradvis innenfor hvert intervall, og fra ett intervall til det neste.

Gjennomføring av treningsøkt

Følgende ble gjennomført denne treningsøkta:

Gjennomføringen av treningsøkta gikk greit, med tanke på krevende føreforhold. Intervalltreningen gikk på et underlag som besto av 10 cm ujevnt snølag. Likevel fikk jeg trent intervallene progressivt raskere. Intensiteten mot slutten av hvert intervall var på terskel.

Relaterte artikler:

Effektiv løpetrening som vil gjøre deg mer utholdende

Progressiv intervalltrening for løpere

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt Av Spurt

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Har du spørsmål? Ta kontakt med oss! info@spurt.no

Siste innlegg