10 km rolig løping dagen etter intervalltrening
10 km rolig løping dagen etter intervalltrening
2. februar 2019
Aktiv hvile når du trener med høyere intensitet
Aktiv hvile når du trener med høyere intensitet
4. februar 2019

Progressiv intervalltrening med aktiv hvile

Progressiv intervalltrening med aktiv hvile. Denne treningsøkta gjennomførte jeg med progressiv intervalltrening med aktiv hvile mellom hvert intervall.

Mål med treningsøkt

Målet med denne treningsøkta var å øke aerob kapasitet og evnen til å holde høyere hastighet over et lenger tidsrom. Målet er også å bli raskere.

Aktiv pause når du trener intervall

Å gjennomføre pauser når du trener intervall, der du jogger rolig i stedet for å være i ro, kan være lurt. Du holder beina gående unngår med det å stivne i pausene. Å gjennomføre aktive pauser tvinger deg også til å disponere intervallene på en fornuftig måte, noe som kan gjør at du får bedre effekt ut av treningen. Det får du til ved å gjennomføre progressiv intervalltrening, der du øker intensiteten gradvis innenfor hvert intervall, og fra ett intervall til det neste.

Gjennomføring av treningsøkt

Følgende ble gjennomført denne treningsøkta:

Gjennomføringen av treningsøkta gikk greit, med tanke på krevende føreforhold. Intervalltreningen gikk på et underlag som besto av 10 cm ujevnt snølag. Likevel fikk jeg trent intervallene progressivt raskere. Intensiteten mot slutten av hvert intervall var på terskel.

Relaterte artikler:

Effektiv løpetrening som vil gjøre deg mer utholdende

Progressiv intervalltrening for løpere

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *