Progresjon trening


INNTIL 50% RABATT!




Lær mer om hvordan du hele tiden kan utfordre status quo på løpetreningene dine og bli en bedre løper.

Artikkelen er først og fremst rettet mot den seriøse løperen, som ønsker å løpe lenger og løpe raskere. Du vil også få nyttige tips om hvordan du kan strukturere treningsøktene for alltid å bli bedre som løper.

Nøkkelordet er progresjon.

Enten du er en jogger eller en relativt ny løper som har nådd et treningsplatå, vil du også kunne finne inspirasjon fra denne artikkelen. Den mest avgjørende ingrediensen i hvert vellykket løpeprogram er evnen til å ha fremgang i treningen. Av denne grunn er enhver vellykket løpetrening basert på prinsippet om progresjon. Uansett hvilken type treningsprogram du følger, er progresjon “et must.” Men hva er progresjon, og hvordan kan du ha fremgang i treningen?

Hva er progresjon?

Progresjon innebærer prosessen med å endre og nå neste utviklingsstadium i treningen din. Du gjør fremgang når du stadig øker treningsbelastningen i treningsprogrammet ditt. Hvis du vil bli en bedre løper, må du stadig øke treningsbelastningen for å stimulere kroppen din til å bli sterkere. Hvis du ikke øker den totale treningsbelastningen, vil kroppen din bli ‘lat’ og forbedringene blir færre og færre til det til slutt ikke er flere forbedringer. Hvis du ønsker å utvikle deg som løper over flere år, må du innlemme progresjon i din langsiktige strategi. Du må med andre ord øke treningsbelastningen for hver treningsøkt for å bli bedre år etter år.

Bli straffet med for liten økning – bli skadet av for høy økning!

Det er enkelt og ukomplisert å øke treningsbelastningen – bare løp flere kilometer i høyere tempo! Det er mye mer komplisert å øke treningsbelastningen på en måte som gjør at du kan utvikle deg og samtidig forebygge skader. Ideelt sett bør du alltid balansere innenfor grensen for hva du tåler – uten å bli skadet. Dette er grensen du bør utfordre og finne om du vil nå ditt fulle potensial som løper.

Når du vil øke treningsbelastningen, må du nærme deg den på en strukturert måte. Forskjellige eksperter har gjennom årene fastsatt at treningsbelastningen bare skal økes med maks 10% hver uke. Imidlertid er virkeligheten helt annerledes, siden denne regelen sjelden blir observert. Derfor bør du bare bruke denne regelen som en rettesnor og prøve å ikke henge deg opp i den.

Slik øker du treningsbelastningen

Du kan øke treningsbelastningen ved å løpe flere kilometer, øke tempoet eller begge deler. Normalt bør du prøve å fokusere på å enten øke treningsbelastningen (det vil si hvor langt eller lenge du løper) eller øke tempoet. Erfaring tilsier at risikoen for skader vil øke eksponentielt hvis du øker både tempo og treningsbelastning i samme periode.

Når du øker treningsbelastningen, er det viktig å gi kroppen din nok tid til å komme seg. Den anerkjente amerikanske løpstreneren, Jack Daniels, mener at kroppen trenger omtrent 6 uker for å komme seg og tilpasse seg den nye treningsmengden. Det er imidlertid viktig å påpeke at det ikke er vitenskapelig bevis som støtter denne uttalelsen. Poenget er likevel at hvis du har for aggressiv progresjon, vil du risikere skader fordi sener og ledd ikke greier å tilpasse seg den økte treningsbelastningen.

Omvendt, hvis treningsøktene dine ikke gir økt belastning, og du ikke lenger gjør fremskritt, bør du stille deg selv dette enkle spørsmålet; “Har jeg økt den totale treningsmengden min nylig?” Hvis svaret er nei, har du svaret på hvorfor du ikke har noen fremgang.

Ingen løpere er like

Når du skal øke treningsbelastningen, må du finne ut hvor din grense går, for å avgjøre hvor mye kroppen din tåler uten å bli skadet. Trener du løping helt på grensen av hva du tåler, risikerer du raskt å pådra deg en skade. Du bør derfor skynde deg sakte og ha en gradvis progresjon med tanke på økt treningsmengde og intensitet. Videre er konsistens i løpetreningen din helt avgjørende. Ideelt sett bør du trene løping hver dag, og tilpasse treningsmengde og intensitet slik at du er i stand til det. For hele tiden å ha fremgang som løping er du nødt til å trene regelmessig, uke etter uke, måned etter måned og år etter år. Først da vil du virkelig utnytte ditt virkelig potensial som løper!

Relaterte artikler:

Trening som gir fremgang

Fremgang når du trener løping

Om forfatteren

Spurt Av Spurt

ABILICA

AIRTRACKS!

40% PÅ GARMIN

OPPTIL 50% PÅ SPORTSKLOKKER!