Planken trening

0
129
Planken trening
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

7 990,-

5 990,-

X-ERFIT

RUN 100 TREDEMØLLE!

SPAR KR 2000,-



Det er beskrevet mange måter å bygge kjernemuskulaturen eller kjernestyrken på. Lær mer om hvorfor du bør trene planken hver dag og hvordan.

Kjernemuskulaturen din er en serie muskler i midtseksjonen, og brukes i de fleste former for bevegelse. Selv om de ikke er plassert i armene eller beina, kan kjernemuskulaturen hjelpe deg med å overføre kraft fra et lem til et annet, eller brukes i tillegg til muskler i armene eller beina for å øke effektiviteten. En sterk kjerne vil forbedre din evne til å bevege deg og trene videre. De er også gode for å hjelpe andre muskler, for eksempel magemusklene. Magemusklene er viktige for å støtte ryggen og ryggsøylen, og som sådan er viktige hjelpemidler for å forhindre skader. For at de skal være mest effektive, må du imidlertid bruke mye tid på å utvikle kjernemuskulaturen.

Kort sagt, plankeøvelser kan gjøre en enorm forbedring i musklene dine i hele kroppen, og gjør dem til en veldig effektiv øvelse å utføre.

Planken styrker kjernemuskulaturen

Planker er en ideell øvelse for magemuskulaturen akkurat fordi de engasjerer alle de viktigste kjernemuskulaturgruppene, inkludert tverrgående abdominus, rectus abdominus, den ytre skrå muskelen og gluten. Viktigheten av å styrke hver muskelgruppe kan heller ikke undervurderes, for alle disse gruppene tjener sitt eget formål.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Planken forebygger skader i ryggen

Å trene planken er en type trening som lar deg bygge muskler, samtidig som du sørger for at du ikke legger for mye press på ryggraden eller hoftene. Det å regelmessig å utføre planken vil ikke bare redusere ryggsmerter betydelig, men det styrker også musklene og sørger for en sterk støtte for hele ryggen, spesielt i områdene rundt øvre del av ryggen.

Planken øker forbrenningen

Planking er en utmerket måte å utfordre hele kroppen på, fordi å gjøre dem hver dag vil forbrenne mer kalorier enn andre tradisjonelle mageøvelser, som crunches eller sit-ups. Musklene du styrker ved å gjøre denne øvelsen på en daglig basis, vil sikre at du forbrenner mer energi selv når du er stillesittende.

Planken forbedrer holdningen

Plankeøvelser har stor innvirkning og forbedring på kroppsholdningen din. Dette er gode nyheter da en sterk holdning fører med seg et stort antall fantastiske fordeler. En god holdning holder beinene dine og går sammen for riktig justering, noe som betyr at både bein og ledd blir bedre vedlikeholdt og sunnere, men også at den generelle effektiviteten til musklene dine vil bli forbedret.

Planken forbedrer balansen

Har du noen gang følt at når du prøvde å stå på ett bein, kunne du ikke stå rett i mer enn et par sekunder? Det er fordi magemusklene dine ikke er sterke nok til å gi deg den balansen du trenger. Gjennom å forbedre balansen din ved å gjøre sideplanker og planker med utvidelser, vil du øke ytelsen din i alle slags sportsaktiviteter.

Hvordan holde en plankeposisjon

  • Kom opp i pushup-posisjon på gulvet.
  • Bøy albuene 90 grader og hvil vekten på underarmene.
  • Hold overkroppen rett og stiv, og kroppen din i en rett linje fra ører til tær uten å bue eller krumme ryggen.
  • Hodet ditt er avslappet, og du bør se på gulvet.
  • Hold stillingen så lenge du kan.
  • Husk å puste. Pust inn og pust sakte og jevnt ut.
  • Når du begynner å bli sliten, avslutt. Du drar bare nytte av planken ved å utføre den med riktig teknikk.

Relaterte artikler:

Hvilke muskler trenes ved planken

Sideplanke muskler

Annonse fra MILRAB