Periodisk faste resultater

0
524
Periodisk faste resultater
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Det er mange forskjellige måter å gå ned i vekt på. En som har blitt populær de siste årene kalles periodisk faste. Lær mer om resultater.

Hvordan periodisk faste kan hjelpe deg med å gå ned i vekt

Det er mange forskjellige måter å gå ned i vekt på. En som har blitt populær de siste årene kalles periodisk faste. Dette er en måte å spise på som involverer kortsiktig faste. Å faste i kortere perioder hjelper folk å spise færre kalorier, og hjelper også med å optimalisere noen hormoner relatert til vektkontroll.

Det er flere forskjellige periodiske faste metoder. Tre populære er:

  • 16/8-metoden: Hopp over frokost hver dag og spis i løpet av et 8-timers fôringsvindu, for eksempel fra klokka 12 til 20.
  • Spis-stopp-spis: Gjør en eller to 24-timers faste hver uke, for eksempel ved ikke å spise fra middag en dag til middag dagen etter.
  • 5: 2-dietten: Spis bare 500-600 kalorier på to dager i uken, men spis normalt de andre 5 dagene.

Så lenge du ikke kompenserer ved å spise mye mer i løpet av ikke-faste perioder, vil disse metodene føre til redusert kaloriinntak, og hjelpe deg å miste vekt og magefett.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Hvordan periodisk faste påvirker hormonene dine

Kroppsfett er kroppens måte å lagre energi på (kalorier). Når vi ikke spiser noe, endrer kroppen flere ting for å gjøre den lagrede energien mer tilgjengelig. Dette har å gjøre med endringer i nervesystemets aktivitet, samt en stor endring i flere viktige hormoner.

Her er noen av tingene som endres i stoffskiftet når du faster:

  • Insulin: Insulin øker når vi spiser. Når vi faster, reduseres insulin dramatisk. Lavere nivåer av insulin letter fettforbrenningen.
  • Menneskelig veksthormon (HGH): Nivåer av veksthormon kan bli skyhøy i løpet av kort tid, så mye som fem ganger mer enn vanlig. Veksthormon er et hormon som kan bidra til fettap og muskelgevinst, blant annet.
  • Norepinephrine (noradrenalin): Nervesystemet sender noradrenalin til fettcellene, noe som får dem til å bryte ned kroppsfett til frie fettsyrer som kan brennes for energi.

Interessant nok, til tross for hva talsmenn for 5-6 måltider om dagen vil ha deg til å tro, kan kortsiktig faste faktisk øke fettforbrenningen. To studier har funnet at faste i omtrent 48 timer øker metabolismen med 3,6-14%. Imidlertid kan fasteperioder som er lengre dempe metabolismen.

Periodisk faste hjelper deg med å redusere kalorier og gå ned i vekt

Den viktigste grunnen til at periodisk faste fungerer for vekttap, er at det hjelper deg å spise færre kalorier. Alle de forskjellige protokollene innebærer å hoppe over måltider i fasteperioder. Med mindre du kompenserer ved å spise mye mer i løpet av spiseperiodene, vil du ta inn færre kalorier. I følge en fersk gjennomgangsstudie fra 2014 kan periodisk faste føre til betydelig vekttap. I denne gjennomgangen ble det konstatert at periodisk faste reduserte kroppsvekten med 3-8% i løpet av en periode på 3-24 uker. Når man undersøkte vekttap, mistet folk omtrent 0,25 kg (0,25 kg) per uke med periodisk faste, men 0,75 kg per uke med periodisk faste hver dag. Folk mistet også 4-7% av midjeomkretsen, noe som indikerer at de mistet magefettet.

Fordelene ved periodisk faste er mer enn bare vekttap. Det har også mange fordeler for metabolsk helse, og kan til og med bidra til å forhindre kronisk sykdom og forlenge levetiden. Selv om kaloritelling generelt ikke er nødvendig når du gjennomfører periodisk faste, er vekttapet for det meste en konsekvens av en samlet reduksjon i kaloriinntaket.

Periodisk faste kan hjelpe deg å holde på muskler når du slanker deg

En av de verste bivirkningene av slanking er at kroppen har en tendens til å forbrenne så vel muskler som fett. Interessant nok er det noen studier som viser at periodisk faste kan være gunstig for å holde på muskler mens du mister kroppsfett. I en gjennomgangsstudie forårsaket intermitterende kalorirestriksjon en lignende mengde vekttap som kontinuerlig kalorirestriksjon, men med en mye mindre reduksjon i muskelmasse. I kaloribegrensningsstudiene var 25% av tapt vekt muskelmasse, sammenlignet med bare 10% i de periodiske kalorirestriksjonsstudiene.

Periodisk faste gjør det enklere å spise sunnere

Etter er en av hovedfordelene med periodisk faste at det er enkelt å gjennomføre. Du kan velge om du vil spise innenfor et 8 timers vindu, eller mer hvis det gjør det enklere. Det eneste beste kostholdet for deg er det du kan holde deg til på lang sikt. Hvis periodisk faste gjør det lettere for deg å holde deg til et sunt kosthold, har dette åpenbare fordeler for langvarig helse og kontroll av vekten.

Slik lykkes du med en periodisk faste

Det er flere ting du må huske på hvis du vil gå ned i vekt med periodisk faste:

  • Matkvalitet: Maten du spiser er fremdeles viktig. Prøv å spise stort sett hele matvarer.
  • Kalorier: Kalorier teller fortsatt. Prøv å spise «normalt» i løpet av ikke-fasteperioder, ikke så mye at du kompenserer for kaloriene du ikke fikk ved å faste.
  • Regelmessighet: Samme som med alle andre vekttapsmetoder, må du holde deg til den i en lengre periode hvis du vil at den skal fungere.
  • Tålmodighet: Det kan ta tid for kroppen å tilpasse seg en periodisk faste protokoll. Forsøk å være i samsvar med planlagte måltider, og det vil bli enklere.

De fleste av de populære periodiske fastene anbefaler også styrketrening. Dette er veldig viktig hvis du vil forbrenne stort sett kroppsfett mens du holder på muskelen. Hvis du i tillegg gjennomfører aerob trening, vil det gi en ytterligere boost til kaloriforbrenningen og fettreduksjonen.

Relevante artikler:

Faste helsegevinst

Periodisk faste forskning

Annonse fra X-LIFE