Periodisk faste ketose

0
579
Periodisk faste ketose
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Keto-dietten og periodisk faste er to helsetrender mange henger seg på. Lær mer om periodisk faste og ketose, og om du bør kombinere dem.

Mange helsebevisste mennesker bruker disse metodene for å gå ned i vekt og kontrollere helsemessige forhold. Selv om begge har forskning som støtter de påståtte fordelene, lurer mange på om det er trygt og effektivt å kombinere de to.

Denne artikkelen definerer periodisk faste og keto-dietten og forklarer om det er en god ide å kombinere de to.

Hva er periodisk faste?

Periodisk faste er en metode som går mellom kaloribegrensning – eller faste – og normalt kosthold i løpet av en spesifikk tidsperiode. Det er mange forskjellige typer periodiske fasterutiner, inkludert 5:2-metoden og alternerende dager med faste. Kanskje den mest populære typen periodisk faste er 16/8-metoden, som innebærer å spise i løpet av en åtte timers tidsramme før du faster 16 timer.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Periodisk faste brukes hovedsakelig som en metode for å gå ned i vekt. Imidlertid fant studier at det kan være til nytte for helsen på mange andre måter. For eksempel har det vist seg at periodisk fasting reduserer betennelse og forbedrer hjernens funksjon og kontroll av blodsukkeret.

Hva er Keto-dietten?

Det ketogene (keto) kostholdet er et fettholdig kosthold, med lavt innhold av karbohydrater. Karbohydrater reduseres vanligvis til under 50 gram per dag, noe som tvinger kroppen din til å forbrenne på fett i stedet for glukose, som er den viktigste energikilden. I den metabolske prosessen, kjent som ketose, bryter ned fett i kroppen, for å danne stoffer som kalles ketoner som fungerer som en alternativ drivstoffkilde. Denne dietten er en effektiv måte å gå ned i vekt på, men det har også flere andre fordeler. Keto-dietten har blitt brukt i nesten et århundre for å behandle epilepsi og er lovende for andre nevrologiske lidelser. For eksempel kan keto-kostholdet forbedre mentale symptomer hos mennesker med Alzheimers sykdom. Dessuten kan det redusere blodsukkeret, forbedre insulinresistensen og redusere risikofaktorer for hjertesykdommer som triglyseridnivåer.

Potensielle fordeler ved å gjennomføre periodisk faste og keto-diett

Hvis du forplikter deg til det ketogene kostholdet mens du også gjennomfører periodisk faste, kan det gi deg følgende fordeler.

Kan gjøre det enklere å nå ketose

Periodisk faste kan hjelpe kroppen din til å nå ketose raskere enn keto-dietten alene. Det er fordi kroppen din, når du faster, opprettholder sin energibalanse ved å flytte drivstoffkilden fra karbohydrater til fett – den nøyaktige forutsetningen for keto-dietten. Under fasten synker insulinnivåene og glykogenlagrene, noe som fører til at kroppen din naturlig begynner å brenne fett som drivstoff. For alle som sliter med å nå ketose mens de er på keto-diett, kan det å innføre periodisk faste effektivt starte prosessen.

Kan føre til mer reduksjon i fett

Å kombinere keto-diett og faste kan hjelpe deg med å forbrenne mer fett enn gjennom kostholdet alene. Fordi periodisk faste øker stoffskiftet ved å fremme termogenese, eller varmeproduksjon, kan kroppen din begynne å bruke fettlagre som det ikke er så lett å bli kvitt. Flere studier avslører at periodisk faste kan redusere overflødig kroppsfett.

I en åtte ukers studie med 34 menn som gjennomførte styrketrening, mistet de som praktiserte 16/8-metoden for periodisk faste nesten 14% mer kroppsfett enn de som fulgte et normalt spisemønster. Tilsvarende bemerket en gjennomgang av 28 studier at personer som brukte periodisk faste, i gjennomsnitt mistet 3,3 kg mer fettmasse enn de som fulgte dietter med lavt kaloriinnhold. I tillegg kan periodisk faste bevare muskelmasse under vekttap og forbedre energinivået, noe som kan være nyttig for keto-slankere som ønsker å forbedre atletisk ytelse og redusere kroppsfett. I tillegg understreker studier at periodisk faste kan redusere sult og fremme følelser av metthet, noe som kan bidra til vekttap.

Bør du kombinere periodisk faste og keto-diett?

Å kombinere det ketogene kostholdet med periodisk faste er sannsynligvis trygt for de fleste. Imidlertid bør gravide eller ammende kvinner og de med en historie med spiseforstyrrelser unngå periodisk faste.

Personer med visse helsemessige forhold, som diabetes eller hjertesykdom, bør konsultere en lege før de prøver periodisk faste sammen med ketodietten. Selv om noen kan synes det er nyttig å kombinere periodisk faste og keto-diett, er det viktig å merke seg at det kanskje ikke fungerer for alle. Noen mennesker kan oppleve at det er for vanskelig å faste på keto-dietten, eller at de kan oppleve bivirkninger, for eksempel overspising på dager de ikke faster, irritabilitet og tretthet. Husk at periodisk faste ikke er nødvendig for å nå ketose, selv om det kan brukes som et verktøy for å gjøre det raskere. Bare å følge et sunt keto-kosthold er nok for alle som ønsker å forbedre helsen ved å kutte ned på karbohydrater.

Relaterte artikler:

Streng ketose diett

Hvordan vet man at man er i ketose

Annonse fra X-LIFE