Periodisk faste forskning

0
424
Periodisk faste forskning
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Når du faster vil insulinnivåene gå ned, og du vil øke forbrenningen av fett. Lær mer om forskning på effektene av periodisk fasting.

Periodisk faste kan bidra til vekttap

Periodisk faste gir intuitiv mening. Maten vi spiser blir brutt ned av enzymer i tarmen vår og ender til slutt opp som molekyler i blodomløpet. Karbohydrater, spesielt sukker og raffinerte korn (tenk hvitt mel og ris), blir raskt brutt ned i sukker, som cellene våre bruker til energi. Hvis cellene våre ikke bruker alt, lagrer vi det i fettcellene våre, som fett. Men sukker kan bare komme inn i cellene våre med insulin, et hormon laget i bukspyttkjertelen. Insulin bringer sukker inn i fettcellene og holder det der.

Mellom måltidene, så lenge vi ikke spiser, vil insulinnivået vårt gå ned og fettcellene våre kan deretter frigjøre lagret sukker for å brukes som energi. Vi går ned vekt hvis vi lar insulinnivåene våre gå ned. Hele ideen med periodisk faste er å la insulinnivåene gå langt nok ned, og lenge nok til at vi forbrenner fett.

Periodisk faste kan være vanskelig, men trenger ikke å være det

Studier på mennesker som sammenlignet faste annenhver dag med å spise mindre hver dag, viste at begge bidro omtrent likt for vekttap, selv om folk slet med fastedagene. Så periodisk faste er kanskje ikke bedre eller verre enn å bare spise mindre, bare langt mer ubehagelig. Ny forskning antyder at ikke alle tilnærminger til periodisk faste er de samme, og noen er faktisk veldig effektive og bærekraftige, spesielt når de kombineres med et næringsrikt plantebasert kosthold. Vi har utviklet oss til å være synkronisert med dag-natt-syklusen, det vil si en døgnrytme. Metabolismen vår har tilpasset seg mat om dagen og søvn om natten. Å spise om natten er forbundet med en høyere risiko for overvekt, samt diabetes.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Basert på dette gjennomførte forskere fra Universitet i Alabama en studie med en liten gruppe overvektige menn med prediabetes. De sammenliknet en form for periodisk faste der alle måltider passet inn i en tidlig åtte-timers periode på dagen (kl. 07.00 til 15.00), eller spredte seg over 12 timer (mellom kl. 07.00 og kl. 19.00). 19.00. Begge gruppene opprettholdt vekten (økte eller gikk ikke ned), men etter fem uker hadde gruppen som spiste innenfor 8 timer dramatisk lavere insulinnivå og betydelig forbedret insulinfølsomhet, samt betydelig lavere blodtrykk. Den beste delen? Åtte timers gruppen hadde også betydelig redusert appetitt. Bare å endre tidspunktet for måltider, ved å spise tidligere på dagen og utvide fasten over natten, ga metabolismen en betydelig fordel, selv hos personer som ikke mistet et eneste kilo.

Hvorfor kan det endre timing for spising hjelpe?

Men hvorfor kan det å endre timingen for måltidene våre for når vi faster, utgjøre en forskjell for kroppen vår? En grundig gjennomgang av vitenskapen til periodisk faste som nylig ble publisert i New England Journal of Medicine, kaster lys over dette. Fasting er evolusjonært innebygd i vår fysiologi, og utløser flere viktige cellefunksjoner. Overgangen fra å spise til fastetilstand gjør mer enn bare å hjelpe oss med å flere forbrenne kalorier og gå ned i vekt. Forskerne gikk gjennom flere dyre- og humane studier for å forklare hvor periodisk fasting forbedrer stoffskiftet og senker blodsukkeret, og fant at fasting reduserer betennelse, noe som forbedrer en rekke helseproblemer fra leddgikt til astma; og hjelper til og med med å fjerne giftstoffer og skadede celler, noe som reduserer risikoen for kreft og forbedrer hjernens funksjon.

Så, er periodisk faste så bra som det høres ut?

Det er bevis som tyder på at den faste tilnærmingen til døgnrytmen, hvor måltider er begrenset fra en åtte til 10-timers periode på dagtid, er effektiv. Det er noen gode vitenskapelige bevis som tyder på at faste i døgnrytmen, kombinert med et sunt kosthold og livsstil, kan være en spesielt effektiv tilnærming til vekttap, spesielt for personer med risiko for diabetes. Imidlertid bør personer med komplisert diabetes, eller som bruker medisiner mot diabetes, personer med en historie med spiseforstyrrelser som anoreksi og bulimi og gravide eller ammende kvinner, ikke prøve periodisk faste uten å være under nøye tilsyn av en lege som kan overvåke dem.

Relaterte artikler:

Periodisk faste lavkarbo

Periodisk faste matplan

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!