Periodisk faste 14 timer

0
75
Periodisk faste 14 timer
Foto: Malvestida Magazine - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

Periodisk faste 14:10 krever at du faster i 14 timer og spiser alle kaloriene dine innen 10 timer hver dag. Lær mer om 14 timers periodisk faste.

Periodisk faste (PF) er et stadig mer populært spisemønster. Det har vist lovende vekttapresultater i både dyreforsøk og menneskelige studier. Dessuten kan PF redusere betennelse, forbedre insulinfølsomheten og redusere blodnivået i visse fettstoffer.

Det er mange måter å gjennomføre periodisk faste på. Disse inkluderer 5:2-dietten, 16: 8-metoden, 20-timers faste, 24-timers faste og fasting på alternative dager.

Blant disse har 16:8-metoden og faste på alternative dager fått stor popularitet de siste årene. Flertallet av vitenskapelige studier har brukt en av disse metodene mer enn noen annen type periodisk faste.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!

Hva er periodisk faste 14:10?

14:10 er en type periodisk faste. I motsetning til den populære 16:8-metoden, har den et nytt forhold mellom faste og spiseperioder. Periodisk faste 14:10 har et spisevindu på 10 timer og fastevindu på 14 timer. En vanlig tilnærming til å gjøre dette er å spise normalt i timene mellom 09.00 og 19.00. Perioden mellom kl. og 09.00 neste dag er perioden du faster.

I løpet av perioden du faster kan du spise vanlige måltider og snacks. På samme måte har du ikke lov til å spise kalorier under fastevinduet. Du kan imidlertid drikke vann og usøtet kaffe eller grønn te.

Er periodisk faste 14:10 fordelaktig?

Enhver form for faste er mer fordelaktig enn å spise hele dagen og natten. Tilgjengelighet av mat og livsstilsendring har gjort det mulig for oss å spise når som helst. Dette kan føre til et overskudd av kalorier, noe som til slutt fører til vektøkning.

Det er flere fordeler med periodisk faste 14:10, for eksempel:

  • Det er lettere å gjennomføre. Hvis du sover 7 timer hver dag, krever det å gjennomføre periodisk faste bare 7 ekstra timer. Dette er absolutt mer oppnåelig, siden det har liten innvirkning på din daglige timeplan og sosiale liv.
  • Fasting om natten og i 13 timer eller mer reduserer risikoen for høyt blodtrykk, høyt kolesterol og fedme.
  • Hvis du ikke ønsker å faste så lenge som 16: 8-metoden eller 24 timers metoden, kan periodisk faste i 14 timer være et utmerket utgangspunkt.
  • Fordi det har et spisevindu på 10 timer, vil du være mindre sannsynlig å oppleve vanlige bivirkninger, som sultplager, hodepine og økt irritabilitet. Selv om du opplever noen, vil de være mindre alvorlige og mer håndterbare.

Periodisk faste 14:10 for vekttap

Bare noen få studier har brukt 14:10-metoden. Når det er sagt, har noen studier funnet at faste i 14 timer hver dag kan hjelpe med vekttap.

  • I følge en studie fra 2017, mistet overvektige voksne som fastet i 14 timer eller mer, mer vekt enn de som hadde et lengre spisevindu.
  • Å faste i 14 timer eller mer kan også forbedre søvnkvaliteten, øke metthetsfølelsen og forbedre energinivået. Alle disse faktorene kan hjelpe til med vekttap.
  • En gammel studie antyder at å spise bare i løpet av et 10-timers vindu kan redusere det totale kaloriinntaket med nesten 20 prosent.

Ifølge forskerne kan det å ta alle kaloriene dine innen 10-timersvinduet bidra til å reparere genetiske defekter assosiert med fedme og kroniske sykdommer.

Relaterte artikler:

16 8 diett vekttap

Faste 48 timer

Annonse fra MILRAB

TACTICAL WEEK!

OPPTIL 40% RABATT!