Peanøtter karbohydrater

0
324
Peanøtter karbohydrater
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

5 999,-

9 999,-

HELKROPPSTRENING HJEMME MED SCHWINN AIRDYNE AD2!

40% RABATT!

Peanøtter er rike på protein, fett og forskjellige sunne næringsstoffer. Lær mer om hvor mye karbohydrater det er i peanøtter.

Peanøtter (Arachis hypogaea) er en belgfrukter som har sin opprinnelse i Sør-Amerika. Til tross for navnet, er peanøtter ikke knyttet til trenøtter. Som en belgfrukt er de relatert til bønner, linser og soya. Peanøtter blir sjelden spist rå. I stedet blir de ofte konsumert ristet eller som peanøttsmør. Andre peanøttprodukter inkluderer peanøttolje, mel og protein. Disse varene brukes i en rekke matvarer, som desserter, kaker, konditori, snacks og sauser. Peanøtter er rike på protein, fett og forskjellige sunne næringsstoffer. Studier viser at peanøtter til og med kan være nyttige for vekttap, og er knyttet til redusert risiko for hjertesykdom.

Denne artikkelen forteller deg alt du trenger å vite om peanøtter.

Ernæringsfakta

Her er ernæringsfakta for 100 gram rå peanøtter:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

30% PÅ ALT

FRA NORDIC!


  • Kalorier: 567
  • Vann: 7%
  • Protein: 25,8 gram
  • Karbohydrater: 16,1 gram
  • Sukker: 4,7 gram
  • Fiber: 8,5 gram
  • Fett: 49,2 gram
  • Mettet: 6,28 gram
  • Enumettet: 24,43 gram
  • Flerumettet: 15,56 gram
  • Omega-3: 0 gram
  • Omega-6: 15,56 gram

Karbohydrater

Peanøtter har lite karbohydrater. Faktisk er karbohydratinnholdet bare rundt 13–16% av totalvekten. Peanøtter har lite karbohydrater og mye protein, fett og fiber, og har en veldig lav glykemisk indeks (GI), som er et mål på hvor raskt karbohydrater kommer inn i blodomløpet etter et måltid. Dette gjør peanøtter egnet for personer med diabetes.

Fett i peanøtter

Peanøtter inneholder mye fett. Faktisk er de klassifisert som oljefrø. En stor andel av verdens peanøtter brukes til å lage peanøttolje. Fettinnholdet varierer fra 44–56% og består hovedsakelig av mono- og flerumettet fett, hvorav det meste består av oljesyre og linolsyrer.

Proteiner i peanøtter

Peanøtter er en god proteinkilde. Proteininnholdet varierer fra 22–30% av det totale kaloriinnholdet, noe som gjør peanøtter til en flott kilde til plantebasert protein. De mest tallrike proteinene i peanøtter, arachin og conarachin, kan være alvorlig allergifremkallende for noen mennesker, og forårsake livstruende reaksjoner.

Vitaminer og mineraler

Peanøtter er en utmerket kilde til forskjellige vitaminer og mineraler, inkludert:

  • Biotin. Peanøtter er en av de rikeste kostholdskildene til biotin, som er viktig under graviditet.
  • Kobber. Et kostholdsspormineral, som det ofte er for lite av i det vestlige kostholdet. Mangel kan ha uheldige effekter på hjertehelsen.
  • Niacin. Også kjent som vitamin B3, har niacin forskjellige viktige funksjoner i kroppen din. Det har vært knyttet til redusert risiko for hjertesykdom.
  • Folat. Også kjent som vitamin B9 eller folsyre, har mange viktige funksjoner, og er spesielt viktig under graviditet.
  • Mangan. Et sporelement som finnes i drikkevann og de fleste matvarer.
  • Vitamin E. En kraftig antioksidant, som ofte finnes i høye mengder i fet mat.
  • Tiamin. En av B-vitaminene, er også kjent som vitamin B1. Det hjelper kroppens celler å omdanne karbohydrater til energi og er avgjørende for funksjonen til hjertet, musklene og nervesystemet.
  • Fosfor. Peanøtter er en god kilde til fosfor, et mineral som spiller en viktig rolle i vekst og vedlikehold av kroppsvev.
  • Magnesium. Et essensielt kostholdsmineral med forskjellige viktige funksjoner. Et tilstrekkelig magnesiuminntak kan beskytte mot hjertesykdom.

Peanøtter kan fremme vekttap

Peanøtter er blitt studert mye med hensyn til vektkontroll. Til tross for at det er mye fett og kalorier, ser det ikke ut til at peanøtter bidrar til vektøkning. Faktisk har observasjonsstudier vist at peanøttkonsum kan bidra til å opprettholde en sunn vekt og redusere risikoen for overvekt. Disse studiene er alle observasjonelle, noe som betyr at de ikke kan bevise årsakssammenheng. En liten 6-måneders studie på friske kvinner antydet imidlertid at når andre kilder til fett i et lite fettdiett ble erstattet med peanøtter, mistet de 3 kg, til tross for at de ble fortalt å opprettholde opprinnelig vekt.

Ulike faktorer gjør peanøtter til en vekttapvennlig mat:

  • De reduserer matinntaket ved å fremme metthet i større grad enn andre vanlige snacks.
  • På grunn av hvor mettende peanøtter er, ser det ut til at folk kompenserer for økt forbruk av peanøtter ved å spise mindre av annen mat.
  • Når hele peanøtter ikke er tygget godt nok, kan en del av dem passere gjennom fordøyelsessystemet ditt uten å bli absorbert.
  • Det høye innholdet av protein og enumettet fett i peanøtter kan øke forbrenningen av kalorier.
  • Peanøtter er en kilde til uoppløselig kostfiber, som er knyttet til redusert risiko for vektøkning.

Andre helsemessige fordeler med peanøtter

I tillegg til å være en vekttapvennlig mat, er peanøtter forbundet med flere andre helsemessige fordeler.

Hjertehelse

Hjertesykdom er en av de ledende dødsårsakene over hele verden. Observasjonsstudier indikerer at det å spise peanøtter, så vel som andre typer nøtter, kan beskytte mot hjertesykdom. Disse fordelene er sannsynligvis et resultat av forskjellige faktorer. Spesielt inneholder peanøtter en rekke hjerte-sunne næringsstoffer. Disse inkluderer magnesium, niacin, kobber, oljesyre og flere antioksidanter, for eksempel resveratrol.

Forebygging av gallestein

Gallestein rammer omtrent 10–25% av den voksne befolkningen. To observasjonsstudier antyder at hyppig peanøttkonsum kan redusere risikoen for gallestein hos både menn og kvinner. Siden de fleste gallestein stort sett består av kolesterol, kan den kolesterolsenkende effekten av peanøtter være årsaken. Ytterligere studier er nødvendig for å bekrefte disse funnene.

Relaterte artikler:

Hvor mye nøtter kan man spise

Mandel karbohydrater

Annonse fra X-LIFE