Paprika næringsinnhold

0
560
Paprika næringsinnhold
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE
X-LIFE.NO gir deg alt du trenger av treningsutstyr!

ALT AV UTSTYR TIL

HJEMMETRENINGEN!

OPPTIL 40% RABATT!

Paprika er kalorifattig og usedvanlig rik på vitamin C og andre antioksidanter. Lær mer om næringsinnholdet i paprika.

Paprika (Capsicum annuum) er frukt som tilhører nattskjermfamilien. De er i slekt med chilipepper, tomater og brødfrukt, som alle er hjemmehørende i Mellom- og Sør-Amerika. Paprika kan spises enten rå eller tilberedt. Paprika er kalorifattig og usedvanlig rik på vitamin C og andre antioksidanter, noe som gjør dem til et utmerket tillegg til et sunt kosthold. Paprika kommer i forskjellige farger, for eksempel rød, gul, oransje og grønn. Grønne, umodne paprika har en litt bitter smak, og er ikke så søte som helt modne.

Denne artikkelen forteller deg alt du trenger å vite om paprika.

Næringsinnhold paprika

Fersk, rå paprika består hovedsakelig av vann (92%). Resten er karbohydrater og små mengder protein og fett. De viktigste næringsstoffene i 100 gram rå, rød paprika er:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

SPAR

OPPTIL

40%


  • Kalorier: 31
  • Vann: 92%
  • Protein: 1 gram
  • Karbohydrater: 6 gram
  • Sukker: 4,2 gram
  • Fiber: 2,1 gram
  • Fett: 0,3 gram

Karbohydrater

Paprika består hovedsakelig av karbohydrater, som utgjør det meste av kaloriinnholdet, med 100 gram som inneholder 6 gram karbohydrater. Karbohydrater er stort sett sukkerarter – som glukose og fruktose – som er ansvarlige for den søte smaken av moden paprika. Paprika inneholder også små mengder fiber. Kalori for kalori, er paprika en veldig god fiberkilde.

Vitaminer og mineraler

Paprika er fulle av forskjellige vitaminer og mineraler:

  • Vitamin C. En mellomstor rød paprika gir 169% av dagsbehovet for vitamin C, noe som gjør det til en av de rikeste kostholdskildene til dette viktige næringsstoffet.
  • Vitamin B6. Pyridoksin er den vanligste typen vitamin B6, som er en familie av næringsstoffer som er viktige for dannelse av røde blodlegemer.
  • Vitamin K1. En form for K-vitamin, også kjent som fyllokinon, K1 er viktig med tanke på blodpropp og beinhelse.
  • Kalium. Dette essensielle mineralet kan forbedre hjertets helse.
  • Folat. Også kjent som vitamin B9, har folat en rekke funksjoner i kroppen din. Tilstrekkelig inntak av folat er veldig viktig under graviditet.
  • Vitamin E. En kraftig antioksidant, er viktig for sunne nerver og muskler. De beste kostholdskildene til dette fettløselige vitaminet er oljer, nøtter, frø og grønnsaker.
  • Vitamin A. Røde paprikaer inneholder mye A-vitamin (betakaroten), som kroppen din omdanner til vitamin A.

Relaterte artikler:

Er paprika en frukt

Mat uten karbohydrater og sukker

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

OPPTIL

45%

RABATT!