Paleo kosthold

0
61
Paleo kosthold
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Paleodietten er designet for å ligne det menneskelige forfedre spiste for tusenvis av år siden. Lær mer om Paleo-dietten.

Selv om det er umulig å vite nøyaktig hva menneskelige forfedre spiste i forskjellige deler av verden, mener forskerne at kostholdet deres bestod av hel mat. Ved å følge en hel, matbasert diett, og føre fysisk aktive liv hadde jeger og samlere antagelig mye lavere frekvens av livsstilssykdommer, som fedme, diabetes og hjertesykdom. Faktisk antyder flere studier at dette kostholdet kan føre til betydelig vekttap (uten kaloritelling) og store helseforbedringer.

Måltider i en Paleo diett

Det er ingen «riktig» måte å spise for alle på, og paleolittiske mennesker trivdes med en rekke dietter, avhengig av hva som var tilgjengelig den gangen og hvor i verden de levde. Noen spiste et lavkarbokosthold med høyt innhold av animalsk mat, mens andre fulgte et karbohydratdiett med mange planter.

Her er det grunnleggende:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

  • Hva du bør spise: Kjøtt, fisk, egg, grønnsaker, frukt, nøtter, frø, urter, krydder, sunt fett og oljer.
  • Hva du bør unngå: Bearbeidet mat, sukker, brus, korn, de fleste meieriprodukter, belgfrukter, kunstige søtningsmidler, vegetabilske oljer, margarin og transfett.

Mat å unngå på Paleo-dietten

Unngå disse matvarene og ingrediensene:

  • Sukker og maissirup med høyt fruktoseinnhold: Brus, fruktjuice, sukker, sukkertøy, kaker, is og mye mer.
  • Korn: Inkluderer brød og pasta, hvete, spelt, rug, bygg, etc.
  • Belgfrukter: Bønner, linser og mange flere.
  • Meieriprodukter: Unngå de fleste meieriprodukter, spesielt fettfattige (noen versjoner av paleo inkluderer fete meieriprodukter som smør og ost).
  • Noen vegetabilske oljer: Soyabønneolje, solsikkeolje, bomullsfrøolje, maisolje, grapeseolje, saflorolje og andre.
  • Transfett: Finnes i margarin og forskjellige bearbeidede matvarer. Vanligvis referert til som «hydrogenerte» eller «delvis hydrogenerte» oljer.
  • Kunstige søtningsmidler: Aspartam, sukralose, cyklamater, sakkarin, acesulfamkalium. Bruk naturlige søtningsmidler i stedet.
  • Høyt bearbeidede matvarer: Alt merket «diett» eller «lett» eller som har mange tilsetningsstoffer. Inkluderer kunstige måltidserstatninger.

En enkel retningslinje: Hvis det ser ut som om det ble laget på en fabrikk, må du ikke spise det.

Mat å spise på Paleo-dietten

Baser kostholdet ditt på hele, ubehandlede paleo-matvarer:

  • Kjøtt: Oksekjøtt, lam, kylling, kalkun, svinekjøtt og andre.
  • Fisk og sjømat: Laks, ørret, hyse, reker, skalldyr osv. Unngå oppdrettsfisk hvis du kan.
  • Egg: Velg egg med frittgående høner, hvis du kan.
  • Grønnsaker: Brokkoli, grønnkål, paprika, løk, gulrøtter, tomater, med mer.
  • Frukt: Epler, bananer, appelsiner, pærer, avokado, jordbær, blåbær og mer.
  • Knoller: Poteter, søtpoteter, garn, kålrot osv.
  • Nøtter og frø: Mandler, makadamianøtter, valnøtter, hasselnøtter, solsikkefrø, gresskarfrø og mer.
  • Sunt fett og oljer: Ekstra jomfruolivenolje, kokosnøttolje, avokadoolje og andre.
  • Salt og krydder: Havsalt, hvitløk, gurkemeie, rosmarin, med mer.

Prøv å velge gressmatet, beiteoppdrettet og organisk hvis du har råd. Hvis ikke, må du bare sørge for å alltid velge alternativet som er minst behandlet.

Relaterte artikler:

Paleo diett

Dietter for slanking

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!