Pacemaker og trening

0
529
Pacemaker og trening
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

5 999,-

9 999,-

HELKROPPSTRENING HJEMME MED SCHWINN AIRDYNE AD2!

40% RABATT!

Å ha en pacemaker betyr ikke at du ikke kan trene. Lær mer om pacemaker og trening, og få tips til hvordan du kan trene trygt med pacemaker.

Pacemaker og trening

Mange mennesker med pacemaker er engstelige for å komme tilbake til trening eller anstrengende aktivitet etter at de har implantert en pacemaker. Men når du har blitt helbredet fra operasjonen (minst 12 uker) og her et normalisert energinivå, er trening like viktig for hjertehelsen som det var før, og du bør ha lite å bekymre deg for. Moderne pacemakere er designet for å modulere hjerterytmen din trygt, og er i stand til å justere seg for trening.

Det er imidlertid et par ting du trenger å vite før du begynner å prøve å løpe maraton. Pacemakeren din vil hjelpe til med å la hjertet ditt pumpe som normalt, men du må fortsatt ta hensyn til kroppen din.

Ha med din medisinske ID til enhver tid

Du bør alltid ha med din medisinske id når du er ute og trener, men det er vanskelig å bære et kort når du trener. Bruk medisinske id-armbånd som ikke kommer i veien når du trener. Selv om du trener sammen med noen, er det likevel viktig å alltid bruke en medisinsk ID for å varsle medisinsk personell om at du har pacemaker.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OKTOBERFEST HOS MILRAB

SPAR

OPPTIL

40%!


Bruk alltid en pulsklokke når du trener

Pacemakere har typisk en grense for hvor høy puls du bør ha, og du vil unngå å komme for nær den øvre grensen. En pulsklokke kan hjelpe deg med å overvåke pulsen og å tilpasse treningen deretter. Hvis pulsen akselererer for raskt, senk intensiteten på treningen, og pust dypt for å senke pulsen til et sikkert nivå før du gjenopptar treningen.

Ha en gradvis økning i intensitet når du trener

En sikker treningsøkt skal alltid omfatte både en oppvarmings- nedkjølingsperiode. Ikke trene hardt med en gang, og ikke sett deg rett ned etter en treningsøkt. Starte og avslutte hver treningsøkt med lett intensitet. Hvis du gjør styrkeøvelser, gjennomfører 5-10 lette minutter på tredemølle eller ergometersykkel for å kjøle deg ned etter treningen. Men viktigst av alt, ikke forvent å kunne trene på de samme nivåene som du var før du fikk pacemaker.

Selv om du var aktiv før pacemakerimplantasjonen din, vil du sannsynligvis se en markant reduksjon i din fysiske evne inntil du er full restituert etter implantasjonen. Det er helt greit. Å trene regelmessig er den beste måten å øke utholdenheten og komme tilbake til ditt opprinnelige kondisjonsnivå.

Unngå kontaktsport

En pacemaker vil ikke begrense deg fra de aller fleste treningsformer, men du bør unngå kontaktsport. Hvis du er i kontakt eller faller kan det påvirke pacemakeren. Rytmiske aktiviteter som å gå, løpe, sykle eller svømme er mye tryggere.

Ikke press deg for hardt

Hvis du opplever svimmelhet, brystsmerter eller tretthet, må du slutte å trene umiddelbart og ringe legen din. Og vær alltid på vakt for støt du kan få av pacemakeren din. Hvis du føler noe utenom det vanlige, slutte å trene og få hjelp. Selv om det er mye å passe på, er det også viktig å huske å ha det gøy. Selv om du kan ha redusert kondisjon i perioden med restitusjon, bør en pacemaker aldri begrense lidenskapen for trening. Alt du trenger å gjøre er å ta noen forholdsregler, lytte til kroppen din og gjennomføre tilpasset trening.

Relaterte artikler:

Kan du trene løping hvis du har hjerteproblemer?

Betablokker og trening

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

OPPTIL

45%

RABATT!