Overtrening symptomer

0
35
Overtrening symptomer
Foto: Oliver Sjöström - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!

Overtrening kan oppstå når du trener for mye uten nok restitusjonstid. For mye trening kan være helseskadelig og gå ut over resultatene dine. Lær mer om symptomer på overtrening.

Overtreningssyndrom (OTS) kan senke treningsnivået ditt, påvirke ytelsen din negativt og forårsake skader. Vektløfting, kondisjonstrening og HIIT-trening kan føre til overtrening. Unngå overtrening ved å trene innenfor grensene dine, og ha nok restitusjonstid mellom treningsøktene. Sørg for en gradvis økning i treningsmengde og intensitet, slik at du har nok energi til å opprettholde treningsnivået. Sørg også for å restituere etter hver treningsøkt.

Tegn og symptomer på overtrening

Spiser ikke nok

Vektløftere som opprettholder en intens treningsplan kan også redusere kaloriinntaket. Dette kan påvirke helse og ytelse negativt. Hvis kroppen din kontinuerlig bruker av dine energireserver, kan du utvikle ernæringsmessige mangler som anemi.

Alvorligere tilstander kan oppstå som påvirker kardiovaskulære, gastrointestinale og endokrine systemer. Det er også mulig å utvikle komplikasjoner i nervesystemet og reproduksjonssystemet, inkludert tap av menstruasjon eller uregelmessige sykluser.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

TACTICAL WEEK!

OPPTIL 40% RABATT!

Stølhet, belastning og smerte

Å pushe deg over grensene under en treningsøkt med høy intensitet (HIIT), kan føre til muskelspenning og smerte. Overbelastning av kroppen din kan forårsake ømhet og skader. Du kan også oppleve mikroavrivninger i musklene.

Overbelastning og skader

Å løpe for ofte kan føre til overbelastning og skader som beinhinnebetennelse, tretthetsbrudd og plantar fasciitt. Andre overbelastningsskader inkluderer også bløtvevsskader. Løping kan gi stress og slitasje på kroppen din. Hvis du har en skade, kan du ta en pause fra alle typer trening for å restituere.

Utmattelse

Det er normalt å føle seg trøtt etter trening, men utmattelse skjer når kroppen din gjentatte ganger ikke kommer seg helt etter at du trener. Du kan føle deg helt utmattet, spesielt under eller rett etter trening. Utmattelse kan også begynne når du regelmessig ikke får nok drivstoff før du trener. Kroppen din må da bruke karbohydrat-, protein- og fettreserver for energi.

Redusert appetitt og vekttap

Trening fører vanligvis til en sunn appetitt. Imidlertid kan for trening føre til hormonelle ubalanser som kan påvirke hvor sulten eller mett du føler deg. OTS kan forårsake utmattelse, nedsatt appetitt og vekttap.

Irritabilitet og uro

Overtrening kan påvirke stresshormonnivået, noe som kan forårsake depresjon og humørsvingninger. Du kan også oppleve rastløshet og mangel på konsentrasjon eller entusiasme.

Vedvarende skader eller muskelsmerter

Utvidet muskelsårhet og skader som ikke blir bra, er også tegn på overtrening. Du kan ha kroniske skader eller verkende skader som varer lenge. Hvile mellom treningsøktene er viktig for restitusjon. Det er vanskeligere for kroppen din å helbredes når det legges for mye stress på den.

Nedgang i ytelse

Overtrening kan føre til at ytelsen din stagnerer eller blir redusert i stedet for å bli bedre. Du kan oppleve at du har mindre styrke, smidighet og utholdenhet, noe som gjør det vanskeligere å nå dine treningsmål. Overtrening kan også redusere reaksjonstiden og løpehastigheten.

Trening føles mer utfordrende

Hvis du har symptomer på overtrening, kan du føle at treningsøktene dine er mer krevende, som om de krever mer innsats for å fullføre. Denne økningen i din opplevde innsats kan få deg til å føle at du jobber hardere, selv om kroppen din jobber i sin vanlige hastighet.

Du kan ha høyere hjertefrekvens mens du trener, og høyere hvilepuls om dagen. I tillegg kan pulsen ta lenger tid å gå tilbake til normalt når du er ferdig med å trene.

Forstyrret søvn

Når stresshormonene dine er i ubalanse, kan det være vanskelig å slappe av og slippe spenningen når du legger deg. Dette spiser av den avgjørende tiden kroppen din trenger for å hvile, reparere og gjenopprette seg selv under søvn. Mangel på kvalitetssøvn kan også føre til kronisk utmattelse og humørsvingninger.

Redusert immunitet eller sykdom

Sammen med følelsen av å være utslitt, kan du oppleve at du blir syk oftere. Du kan også være utsatt for infeksjoner, milde sykdommer og urinveisinfeksjoner (URTI).

Vektøkning

Å trene for mye uten å hvile nok imellom kan føre til lave testosteronnivåer og høye nivåer av kortisol, stresshormonet. Disse hormonelle endringene er ofte forbundet med tap av muskelvev, vektøkning og overflødig magefett.

Tap av motivasjon

Du kan finne det vanskelig å holde deg motivert til å trene. Dette kan være på grunn av mental eller fysisk utmattelse, følelsen av at du ikke når dine treningsmål eller mangel på glede. Uansett, prøv å gjøre positive endringer slik at du kan bli inspirert igjen.

Relaterte artikler:

Overtrening blant løpere

Trent for hardt

Annonse fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!