Trening for bedre kondisjon
Trening for bedre kondisjon
3. oktober 2018
Langintervaller med hard intensitet
Langintervaller med hard intensitet
4. oktober 2018

Overskudd til trening

Overskudd til trening. Lær deg hvordan du skal få overskudd til trening som vil gi deg overskuddet du trenger i hverdagen.

Trening gir overskudd

Du har sikkert hørt det, at trening gir overskudd. Men hva når du ikke har overskudd til trening? Dette er reelt for veldig mange, og ikke en floskel man lirer av seg fordi man ikke gidder å trene. Når man endelig får mobilisert nok krefter til å komme seg ut på en løpetur, er nedturen desto større etterpå når man sitter igjen med alt annet enn overskudd.

I denne artikkelen vil du lære om hvordan du skal få overskudd til trening, som etter hvert vil være trening som gir overskudd.

Overskudd til trening når døgnet bare har 24 timer

De aller fleste av oss har en hektisk jobb, og kanskje også et hektisk familieliv. Når ungene er i seng har du alt annet enn overskudd til trening, men et sted må du begynne. Det første du må gjøre er å sette av tidspunkt i kalenderen og tid på dagen du faktisk har mulighet til å trene løping. Velg de tidspunktene der det er minst stress og du har fått hvilt ut skikkelig, i så måte kan helger være passende for å komme i gang med løpetrening.

For mye og for hard trening

Når man endelig har fått på seg joggeskoene og startet opp med trening, er det mange som trener for mye og for hardt. Dette er ikke trening som gir overskudd, heller motsatt. Mange løpere som er på minussiden når det gjelder trening kan ha en oppfatning av hva som er passende treningsmengde, eller trener mye på en gang i stedet for å fordele treningen jevnt utover i uka. Følgen av dette blir mindre overskudd til trening og andre aktiviteter du ønsker å gjennomføre i løpet av en uke. I verste fall kan det føre til overbelastning og skader.

Hvordan få overskudd til trening

Begynn med overkommelige treningsmengder, og ta det derfra. For å få overskudd til trening er det viktig at du fokuserer på det du rent fysisk skal gjennomføre av løpetrening, og at treningen er overkommelig slik at du blir motivert. Det er mer motiverende å tenke på at du skal gjennomføre en rolig løpetur på 15 minutter enn at du skal gjennomføre 10×500 meter intervall.  Å få overskudd til trening er mer enn å orke det rent fysisk. Det mentale er vel så viktig. Du må ha med begge på treningsturen. Det at man ikke orker eller har overskudd til trening henger ubønnhørlig sammen med å ha mental ork til å trene.

Trening som gir overskudd

Når du endelig har kommet over den verste bøygen med treningen, i den forstand at du har lagd gode treningsrutiner for å løpe 2-3 ganger i uka, vil treningen etter hvert gi deg overskudd, og mer overskudd vil gi deg mer drivstoff som gjør det mulig for deg å trene enda mer, og selvsagt; Mer overskudd til alt det som skjer i hverdagen ellers.

15 måter å holde motivasjonen for løping oppe

10 tips som får deg i gang med løping om morgenen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *