Overskudd av trening

0
94
Overskudd av trening

Lær mer om hvordan du kan trene effektivt på en måte som gir deg best mulig overskudd av trening.

Hvordan få overskudd av trening

En av de mange fordelene trening gir deg, er at du får overskudd. Men det forutsetter at du trener på en oppbyggende måte der du balanserer trening med lav, moderat og noe hard intensitet, med tilstrekkelig med restitusjon. Trener du på denne måten vil det på sikt gi deg en best mulig formutvikling og overskudd.

Hvordan få overskudd av trening med lav intensitet

Trening med lav intensitet utgjør grunnpilaren i treningen din, og så mye som 80 prosent av treningen bør bli gjennomført med denne intensiteten. Trening med lav intensitet gir deg overskudd fordi intensiteten ikke er hardere enn at du vil ha mye mer å gå på etter endt trening. Trening med lav intensitet øker din aerobe kapasitet og fettforbrenning, og gjør deg sterkere i kroppen, som kan bidra til at du orker mer i hverdagen.

Hvordan få overskudd av trening med moderat til hard intensitet

Trening med moderat til hard intensitet kan i tillegg til å øke din aerobe kapasitet gjøre deg sterkere, raskere og mer utholdende. Kroppens evne til å yte mer kan øke, uten at du nødvendigvis må anstrenge deg mer. Gjennom trening med moderat til hard intensitet kan øke evnen til å arbeide hardere uten at det koster deg noe mer krefter. Det vil gi deg mer overskudd på trening og i hverdagen.

Overskudd av trening med tilstrekkelig restitusjon

Den viktigste faktoren som vil gi deg overskudd av trening er tilstrekkelig restitusjon. Det er når du restituerer imellom treningsøktene at du får overskudd av trening. Når du restituerer bygger kroppen seg opp igjen og blir sterkere. Restitusjon kombinert med et sunt og balansert kosthold vil bygge opp igjen muskulaturen, gjøre deg sterkere og gi deg økt overskudd.

Relaterte artikler:

Hvordan få overskudd av trening

Overskudd til trening