Øvelser med strikk

0
41
Øvelser med strikk
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Mens øvelser for strikk for å forbedre ytelsen har økt de siste årene, har dette treningsverktøyet blitt brukt i visse sportslige miljøer i flere tiår.

Kortvarige treningsprogrammer har gjentatte ganger vist seg å forbedre styrke og kraft hos både trente og utrente idrettsutøvere. Til tross for dette er den alarmerende mangelen på felles kunnskap om ‘hvordan’ elastiske bånd eller strikk faktisk kan påvirke ytelsen og dermed styrke disse styrke- og kraftegenskapene. Fordi det er usikkerhet rundt hvor mye tilleggsbelastning strikken påfører under en øvelse, er det ikke bare det å velge et passende bånd eller strikk en vanskelig oppgave, men å vite hvor mye belastning det gir, blir enda mer komplisert.

Hva er motstandstrening med strikk?

De siste årene ser populariteten til elastisk motstandstrening (ERT) ut til å ha vokst, til tross for at den har blitt brukt i flere tiår i noen idretter. Trening med elastiske bånd eller strikk er kategorisert i en treningsmetode kjent som variabel motstandstrening. Denne treningsstilen inkluderer:

  • Elastisk motstandstrening
  • Kjedemotstandstrening

Når en øvelse suppleres med enten bånd eller strikk, forårsaker det en variasjon i belastningen som utføres i hele bevegelsesområdet, derav navnet ‘variabel motstandstrening’. Når disse strikkene brukes som motstandskraft, øker de belastningen som løftes lineært. Imidlertid er lastemønstrene forskjellige. Elastiske bånd viser et krumlinjeformet lengde-belastningsforhold, mens kjeder viser et mye enklere lineært forhold.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Kan trening med strikker forbedre ytelsen?

Selv om trening med strik har blitt veldig populært, ser det ut til å være mangel på grunnleggende kunnskap om bruken og anvendelsen av denne treningsmetoden. For eksempel hvordan trening med motstandsbånd påvirker kraftproduksjon, og om de kan forbedre maksimal styrke hos utrente og trente individer.

I mange tilfeller brukes strikk ofte for å forbedre en idrettsutøvers evne til å øke kraftproduksjonen i de siste trinnene av øvelsen (dvs. enden av bevegelsesområdet).

Styrke

Trening med motstandsbånd og strikk har vist seg å forbedre maksimal styrke i benkpress og bakre knebøy etter et 7-ukers program.

Kraft

Forbedringer i kraft har også blitt registrert når idrettsutøvere brukte belastninger nær 85% i knebøy, maksimalt etter 7 ukers trening.

Relaterte artikler:

Trening med strikk

Triceps øvelser med strikk

Annonse fra X-LIFE