Øvelser med kettlebell

0
154
Øvelser med kettlebell
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Kettlebells er et flott verktøy for styrketrening, og for mange øvelser kan de erstatte manualer eller andre vekter. Lær mer om øvelser med kettlebell.

Hvorfor? Måten de er formet på gjør dem mye lettere å svinge rundt. Du kan også holde dem i håndtaket, som lar deg få et annet bevegelsesområde avhengig av kettlebell-øvelsen du gjennomfører.

Knebøy med kettlebell

  • Stå med føttene i skulderbredde fra hverandre, tærne vendt litt ut, og grip tak i sidene av kettlebellhåndtaket med begge hender i brysthøyde.
  • Bøy på knærne og hoftene for å bevege deg inn i et dypt knebøy, og bring rumpa ned forbi knærne.
  • Press gjennom hælene for å gå tilbake til stående.

Markløft med kettlebell

  • Hold kettlebell foran lårene med begge hender, håndflatene vender innover.
  • Stå med føttene i hoftebreddes avstand fra hverandre, knærne litt bøyde.
  • Bøy i hoftene og skyv baken når du senker overkroppen og vekten mot bakken.
  • Hold ryggen flat og skuldrene tilbake. Overkroppen din skal være nesten parallell med gulvet nederst i bevegelsen.
  • Hold kjernen stram, trykk gjennom hælene for å stå oppreist. Hold armene rett når du løfter vekten tilbake for å starte.
  • Pause på toppen og klem på rumpa.

Koffert utfall

  • Stå med føttene i skulderbreddes avstand fra hverandre.
  • Hold armene langs sidene, og hold en kettlebell i hver hånd.
  • Ta et langt skritt fremover. Senk kroppen ned, bøy begge knærne til 90 grader. Hold ryggen rett, skuldrene tilbake og kjernen engasjert hele veien.
  • Press gjennom hælene, og legg det meste av vekten på bakfoten for å gå tilbake til startposisjonen.

Kettlebell sving

  • Stå med føttene fra hverandre i skulderbredde, og ta tak i toppen av kettlebellhåndtaket med begge hender.
  • Bøy knærne litt, og heng deg deretter fremover i hoftene for å svinge kettlebell mellom beina.
  • Stå opp igjen; bruk fremdriften fra hoftene for å svinge vekten til brysthøyde.

Sumoløft med kettlebell

  • Stå med føttene bredere enn skulderbredden fra hverandre, knærne litt bøyde og tærne vinklet ut. (Jo mer du slår beina ut, jo mer vil dette trekket fungere på indre lår.)
  • Hold en kettlebell i håndtakene med begge hender, håndflatene vendt innover.
  • Bøye i hoftene og bøy knærne for å senke kroppen og vekten. Skyv rumpa langt bak og hold ryggen flat. Overkroppen din skal være nesten parallell med gulvet.
  • Hold kjernen stram, press gjennom hælene for å stå oppreist. Når du står, bøy deg ved albuene for å trekke vekten opp mot ansiktet ditt.
  • Pause på toppen og klem på rumpa.

Hånd til hånd sving med kettlebell

  • Stå med føttene i skulderbreddes avstand fra hverandre, og ta tak i toppen av kettlebellhåndtaket med en hånd.
  • Bøy knærne litt, og bøy deg deretter fremover i hoftene for å svinge kettlebell mellom beina.
  • Stå opp igjen mens du svinger vekten til brysthøyde. Bytt kettlebell til den andre hånden på toppen av svingen.
  • Fortsett å svinge, alternerende sider.

Relaterte artikler:

Trening med kettlebell

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Maksimal muskelstyrke

Annonse fra MILRAB