Øvelser for mage og rygg

Du har sikkert hørt at en sterk kjerne og rygg er viktig for god helse. Lær mer om hvordan skal trene mage og rygg.

Kroppens kjernemuskler inkluderer mage- og korsryggmuskulaturen, som støtter ryggraden og lar deg gjøre hverdagslige aktiviteter som å sitte, gå og stå. Det er kanskje unødvendig å si at svake kjernemuskler kan gjøre disse rutinemessige aktivitetene vanskelige – og føre til dårlig holdning, ryggsmerter og til og med skader.

I denne artikkelen vil vi vise deg hvordan du styrker kjernen din med øvelser som retter seg mot vanskelig tilgjengelige muskler fra en rekke vinkler.

Øvelsen er et enkeltbeinspark. Ikke buen korsryggen under dette trekket; hold den presset mot gulvet for å forhindre skader.

Trinn 1
Anta startposisjon ved å ligge på gulvet og holde hodet, nakken og toppen av ryggen fra gulvet.

Trinn 2
Hold begge beina rett, løft en opp mot taket mens du holder en svevet over gulvet.

Trinn 3
Trekk forsiktig bak beinet som er pekende opp mot taket, og bytt deretter tilbake til det andre beinet.

Trinn 4
Hold korsryggen presset ned i gulvet og hold magemusklene kontraherte.

Relaterte artikler:

Trening av kjernemuskulatur

Trene kjernemuskulatur hjemme

Om forfatteren