Orientering for å bli en bedre løper

0
127
Orientering for å bli en bedre løper

Orientering for å bli en bedre løper. Lær hvordan du kan bli en bedre løper med orientering, og hvordan trene orientering kan være skadeforebyggende.

Hvordan bli bedre til å løpe med orientering

Orientering kan være meget effektiv og skånsom trening for å bli en bedre løper. Orientering kan også være alternativ trening som er mer skånsom for beina, i og med at du trener i variert terreng med varierende underlag. Variasjon i hvordan du løper kan redusere risikoen for skader, og du kan også få trent muskelgrupper du ikke får trent med mer tradisjonell løping.

Orientering i terreng kan være skadeforebyggende

Å trene orientering i variert terreng med på et mer skånsomt underlag, kan være skadeforebyggende, Når du i større grad variere hvordan du løper, og løper på et underlag som ikke er så hardt, kan det bidra til å redusere risikoen for skader. Å trene orientering i ulendt terreng at løpesteget ditt varierer kontinuerlig, og at du på den måten i større grad unngår ensidig belastning som du kan ha når du løper på asfalt.

Orientering gjør deg utholdende

Å løpe i terreng kan være krevende når det det går mye opp og ned, og varierende underlag som myrer og sti gjør pulsen går raskt opp. Dette er effektiv og skånsom utholdenhetstrening som garantert vil øke din aerobe kapasitet og gjøre deg til en bedre løper.

Orientering kan gjør deg til en raskere løper

Å trene orientering i terreng kan gjøre deg til en raskere løper. Farten er gjerne lavere, men intensiteten kan være høy, slik at orientering kan fungere som intervalltrening. I og med at farten er lavere, kan det bidra til å redusere risikoen for skader.

Orientering for å bli en bedre løper

Orientering kan gjøre deg til en sterkere, raskere og mer utholdende løper, og redusert belastning kan redusere risikoen for skader. Orientering egner seg derfor godt som alternativ trening, ved at du fremdeles får trent løping, men med mindre belastning.

Relaterte artikler:

Alternativ trening for løpere

Svømming for å bli en bedre løper